VERGİ İNCELEMESİNE “İNCELEMEYE BAŞLAMA BİLDİRİMİ” İLE BAŞLANILACAK
ÖZET |
7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişiklere bağlı olarak VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE bazı değişiklikler yapılmıştır.
Yönetmelik değişikliği, 1 Temmuz 2022 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. |
26 Ekim 2021 tarihli ve 31640 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişiklik sonucunda vergi incelemesinin dairede yapılmasına yönelik düzenleme ve İncelemeye Başlama Tutanağı alınmasına ilişkin düzenleme kaldırılmış; konuyla ilgili detaylı açıklamalarımıza 26.10.2021/195 sayılı Sirkülerimizde yer verilmişti.
7338 sayılı Kanun ile Vergi Usul Kanunu’nda yapılan değişikler uyarınca; 28.06.2022 tarih ve 31880 sayılı Resmi Gazetede VERGİ İNCELEMELERİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK yayımlanmıştır.
Yönetmelik ile yapılan değişiklikler aşağıdaki gibidir.
|
deyişle ilgilisine Tebliğ edildiği tarihin bir önemi yoktur. Vergi incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılmaktadır.
düzenleme KALDIRILMIŞTIR.
İncelemenin dairede yapıldığı durumlarda, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde tutanaklar, nezdinde inceleme yapılanın işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede imza edilir. Nezdinde inceleme yapılanın talep etmesi halinde tutanaklar vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın sürekli çalışma yerindeki dairede de imzalanabilir. Düzenlenen tutanakların birer nüshasının tutanakları imza edenlere verilmesi zorunludur.
Değişiklikler aşağıda karşılaştırmalı tablo halinde verilmiştir.
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
İşe başlama ve incelemeye hazırlık MADDE 7 − (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç on gün içinde işe başlarlar. Bu süre içinde işe başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, işe başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla on gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini |
MADDE 1- 31/10/2011 tarihli ve 28101 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “on” ibareleri “beş” olarak değiştirilmiştir. |
İşe başlama ve incelemeye hazırlık MADDE 7 − (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç beş gün içinde işe başlarlar. Bu süre içinde işe başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, işe başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir. |
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
başka bir inceleme elemanına da verebilir. |
|
|
İncelemeye başlama MADDE 9 – (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç otuz gün içinde incelemeye başlarlar. Bu süre içinde incelemeye başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla on beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
imzasının bulunmaması halinde |
MADDE 2- Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 9- (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç on beş gün içinde incelemeye başlarlar. Bu süre içinde incelemeye başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir. (2) Vergi incelemesine, vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar tarafından düzenlenecek “İncelemeye Başlama Bildirimi” ile başlanır. İncelemeye Başlama Bildiriminin bir örneği nezdinde inceleme yapılana, bir örneği vergi incelemesi yapmaya yetkili olanın bağlı bulunduğu inceleme ve denetim birimine, bir örneği ise mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine gönderilir. |
İncelemeye başlama MADDE 9 – (1) (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, inceleme görevinin verilmesinden itibaren en geç on beş gün içinde incelemeye başlarlar. Bu süre içinde incelemeye başlanılamaması halinde durum gerekçeli bir yazı ile bağlı bulunulan birime bildirilir. İlgili birim, incelemeye başlanılamamasını haklı kılan bir mazeretin varlığı halinde en fazla beş gün ilave süre verebileceği gibi inceleme görevini başka bir inceleme elemanına da verebilir.
düzenlendiği tarihtir. |
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
tutanağın vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarih incelemeye başlama tarihi olarak kabul edilir; bu durumda incelemeye başlama tutanağının bir örneği ayrıca mükellefin bilinen adresine vergi dairesince gönderilir.
Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır.
|
|
|
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
Kimlik ibrazı MADDE 10 − (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar, incelemeye başlamadan önce memuriyet sıfatlarını belirterek, vergi incelemesi yapmaya yetkili olduklarına dair kimliği nezdinde inceleme yapılana ve diğer ilgililere gösterirler. |
MADDE 3- Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 10- (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar yanlarında memuriyet sıfatlarını ve inceleme yetkisini gösteren fotoğraflı resmi bir kimlik bulundururlar ve gittikleri yerde işe başlamadan evvel bu kimliği ilgililere gösterirler.” |
Kimlik ibrazı MADDE 10- (1) Vergi incelemesi yapmaya yetkili olanlar yanlarında memuriyet sıfatlarını ve inceleme yetkisini gösteren fotoğraflı resmi bir kimlik bulundururlar ve gittikleri yerde işe başlamadan evvel bu kimliği ilgililere gösterirler. |
İncelemeye başlama tutanağının muhteviyatı MADDE 11 − (1) İncelemeye başlama tutanağında asgari aşağıda yazılı hususlara yer verilir:
imzası, |
MADDE 4- Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin başlığında yer alan “tutanağının” ibaresi “bildiriminin” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin birinci fıkrasında yer alan “tutanağında” ibaresi “bildiriminde” olarak değiştirilmiş ve aynı fıkranın (a), (e) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “a) İnceleme yapılanın kimlik bilgileri, unvanı, adresi,” “e) Vergi türü, f) Bildirimin düzenlenme tarihi ve vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların imzası,” |
İncelemeye başlama bildiriminin muhteviyatı MADDE 11 − (1) İncelemeye başlama bildiriminde asgari aşağıda yazılı hususlara yer verilir:
|
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
g) Mükelleflerin incelemeyle ilgili hak ve yükümlülükleri hakkında bilgi. |
|
|
Defter ve belgelerin alınması MADDE 12 – …
|
MADDE 5- Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye dördüncü fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir. “(4) Mükelleflerin, Bakanlığın elektronik olarak tutulmasına izin verdiği defter ve belgeleri Bakanlık tarafından oluşturulan sistemi kullanmak suretiyle elektronik ortamda ibraz etmesi esastır.” “(5) Mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresi ile inceleme görevi verilenin çalışma yerinin aynı ilde bulunmaması halinde, defter ve belgeler mükellefin işyeri adresi, işyeri adresinin bulunmaması halinde ikametgâh adresinin bulunduğu ildeki dairede teslim alınır. Mükellefin talebi halinde defter ve belgeler inceleme görevi verilenin sürekli çalışma yerindeki dairede de teslim alınabilir. Bu fıkranın uygulanmasında dördüncü fıkra hükmü saklıdır. (6) Nezdinde inceleme yapılacak olanla temas kurulamaması veya |
Defter ve belgelerin alınması MADDE 12 – …
olanla temas kurulamaması veya ilgili ile temas kurulmasına rağmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki |
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
|
ilgili ile temas kurulmasına rağmen verilen sürede defter ve belgelerin ibraz edilmemesi gibi hallerde inceleme, ilgilinin vergi dairesindeki dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına izin verilen veriler ve diğer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa Başkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı olarak yürütülür.” |
dosyasında yer alan belgeler, elektronik ortamda tutulmasına izin verilen veriler ve diğer kaynaklardan elde edilen her türlü bilgi ve belgeler ile varsa Başkanlığın risk analizi sonuçlarına dayalı olarak yürütülür. (7) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır. |
İncelemenin yapılacağı yer MADDE 13 − (1) Vergi incelemeleri esas itibarıyla incelemeye tabi olanın iş yerinde yapılır.
defter ve belgelerini daireye |
MADDE 6- Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “MADDE 13- (1) Vergi incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılır.
|
İncelemenin yapılacağı yer MADDE 13 – (1) Vergi incelemeleri esas itibarıyla dairede yapılır.
yerinin müsait olduğunun tespit |
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
|
getirmeleri için uygun bir süre |
(5) Mükellef ve vergi sorumlusunun |
edilmesi halinde, inceleme |
iş |
verilir. |
yazılı olarak talepte bulunması ve iş |
yerinde de yapılabilir. |
|
|
yerinin müsait olduğunun tespit |
|
|
|
edilmesi halinde, inceleme iş |
|
|
|
yerinde de yapılabilir.” |
|
|
İnceleme tutanakları |
MADDE 7- Aynı Yönetmeliğin |
İnceleme tutanakları |
|
MADDE 16 – |
16 ncı maddesinin üçüncü fıkrası |
MADDE 16- |
|
… |
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. |
… |
|
(3) Düzenlenen tutanakların birer |
“(3) İncelemenin dairede yapıldığı |
(3) İncelemenin dairede yapıldığı |
|
nüshasının tutanakları imza |
durumlarda, nezdinde inceleme |
durumlarda, nezdinde inceleme |
|
edenlere verilmesi zorunludur. |
yapılanın işyeri adresi, işyeri |
yapılanın işyeri adresi, işyeri |
|
|
adresinin bulunmaması halinde |
adresinin bulunmaması halinde |
|
|
ikametgâh adresi ile vergi |
ikametgâh adresi ile vergi |
|
|
incelemesi yapmaya yetkili olanın |
incelemesi yapmaya yetkili olanın |
|
|
çalışma yerinin aynı ilde |
çalışma yerinin aynı ilde |
|
|
bulunmaması halinde tutanaklar, |
bulunmaması halinde tutanaklar, |
|
|
nezdinde inceleme yapılanın işyeri |
nezdinde inceleme yapılanın işyeri |
|
|
adresi, işyeri adresinin |
adresi, işyeri adresinin |
|
|
bulunmaması halinde ikametgâh |
bulunmaması halinde ikametgâh |
|
|
adresinin bulunduğu ildeki dairede |
adresinin bulunduğu ildeki dairede |
|
|
imza edilir. Nezdinde inceleme |
imza edilir. Nezdinde inceleme |
|
|
yapılanın talep etmesi halinde |
yapılanın talep etmesi halinde |
|
|
tutanaklar vergi incelemesi |
tutanaklar vergi incelemesi |
|
|
yapmaya yetkili olanın sürekli |
yapmaya yetkili olanın sürekli |
|
|
çalışma yerindeki dairede de |
çalışma yerindeki dairede de |
|
|
imzalanabilir. Düzenlenen |
imzalanabilir. Düzenlenen |
|
|
tutanakların birer nüshasının |
tutanakların birer nüshasının |
|
|
tutanakları imza edenlere verilmesi |
tutanakları imza edenlere verilmesi |
|
|
zorunludur.” |
zorunludur. |
Yönetmeliğin Önceki Hali |
Değişiklik Düzenlemesi |
Yönetmeliğin Son Hali |
|
|
(7) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun aramaya ilişkin hükümleri saklıdır. |
Defter ve belgelerin iadesi MADDE 22 − (1) Mükellefin defter ve belgeleri, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesinin incelemeyi yapana iletildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içerisinde bir tutanak ile iade edilir. |
MADDE 8- Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Şu kadar ki, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem üzerinden ibraz edilen elektronik defter ve belgeler, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesini müteakip en geç otuz gün içerisinde sistemden silinir.” |
Defter ve belgelerin iadesi MADDE 22 − (1) Mükellefin defter ve belgeleri, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesinin incelemeyi yapana iletildiği tarihten itibaren en geç on beş gün içerisinde bir tutanak ile iade edilir. Şu kadar ki, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem üzerinden ibraz edilen elektronik defter ve belgeler, ilgili rapor değerlendirme komisyonunun rapora ilişkin nihai değerlendirmesini müteakip en geç otuz gün içerisinde sistemden silinir. |
Yönetmelik değişikliği 01/07/2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Saygılarımızla…
“Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”…>>>