07.07.2022/109 KURUMLAR VERGİSİNDE NAKDİ SERMAYE ARTIŞI İNDİRİMİ SINIRLANDIRILDI, ÖZEL USULSÜZLÜK CEZALARI ARTTIRILDI VE YENİDEN VARLIK BARIŞI DÜZENLEMESİ GETİRİLDİ

 

 

 

 

KURUMLAR VERGİSİNDE NAKDİ SERMAYE ARTIŞI İNDİRİMİ SINIRLANDIRILDI,

ÖZEL USULSÜZLÜK CEZALARI ARTTIRILDI

VE YENİDEN VARLIK BARIŞI DÜZENLEMESİ GETİRİLDİ

 

 

 

ÖZET

 

5 Temmuz 2022 tarihli ve 31887 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7417 sayılı Kanun ile bazı vergi kanunlarında düzenlemeler yapıldı. Bu düzenlemeler aşağıdaki gibidir.

 

  • 6183 sayılı Kanunda yapılan değişiklikle teminat olarak kabul edilen ve bankalar tarafından verilen süresiz teminat mektuplarının ayrıca şartsız olması koşulu getirildi.
  • Banka teminat mektuplarına ilave olarak sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri de teminat mektubu olarak kabul edilecektir.
  • Gerçek faydalanıcı bildirimine ilişkin getirilen düzenlemelere aykırı hareket edenler için özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
  • Fatura ve benzeri evrakların verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması halinde VUK’nın 353.maddesi uyarınca kesilmesi öngörülen özel usulsüzlük cezası tutarlarının asgari ve azami tutarları arttırıldı.
  • Elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan gerçek ya da tüzel kişi hizmet sağlayıcılara ve/veya başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ve tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcılara ticari faaliyetlerine ilişkin bildirim verme yükümlülüklerini yerine getirmemeleri halinde, Mükerrer 355.madde uyarınca kesilmesi öngörülen özel usulsüzlük cezası tutarları artırıldı.
  • Sadece elektrik motorlu taşıtların ÖTV'si; motor gücü 160 KW'yı geçmeyenlerden ÖTV matrahı

700,000 TL'yi aşmayanlar için yüzde 10; motor gücü 160 KW'yı aşanlardan ÖTV matrahı 750,000 TL'yi aşmayanlar için yüzde 50, diğerleri için ise yüzde 60 olarak yenden belirlendi.

  • Kurumlar vergisinde, nakdi sermaye artırımı dolayısıyla yapılan indirimden süresiz yararlanma hakkı, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen 4 hesap dönemi esas alınarak sınırlandırılmıştır. Ayrıca 05.07.2022 tarihinden önce sermaye artırımı yapan veya ilk defa kurulan şirketler için

2022 yılı hesap dönemi dahil olmak üzere nakit sermaye artırımı indirimi beş hesap dönemi için

 

 

 

 

 

 

ÖZET

daha uygulanacaktır. Başka bir deyişle 5.7.2022 tarihinden önce gerçekleşen sermaye artırımları da 2022 döneminden başlamak üzere 5 yıl ile sınırlandırıldı.

  • KVK’ya eklenen geçici 15. Madde düzenlemesi ile yeni bir varlık barışı düzenlemesi getirildi.
  • Türk Ticaret Kanunu’nda yapılan değişiklik sonucunda, defter ve belgelerin zayi olmasında dava açma süresi 15 günden 30 güne çıkarıldı.

 

 


5 Temmuz 2022 tarihli ve 31887 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7417 sayılı DEVLET MEMURLARI KANUNU   İLE   BAZI   KANUNLARDA   VE   375   SAYILI   KANUN   KMÜNDE   KARARNAMEDE


DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN ile muhtelif kanunlarda değişiklikler yapılmıştır.

 

 


Bu düzenlemeler içerisinde vergilendirmeye ilişkin olarak değişiklik yapılan düzenlemeler aşağıdaki kanunlara ilişkindir.

  • 6183 sayılı AATUHK,
  • 213 sayılı Vergi Usul Kanunu,
  • 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu,
  • 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu,
  • 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
  • 7394 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
  • 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanun

 

Bu Yasalarda yapılan değişiklikler aşağıdaki gibidir.

 

I-) 6183 sayılı AATUHK’ya ilişkin değişiklikler

6183 sayılı Kanunda yapılan değişiklikle teminat olarak kabul edilen ve bankalar tarafından verilen süresiz teminat mektuplarının ayrıca şartsız olması koşulu getirilmiştir.

 

Banka teminat mektuplarına ilave olarak sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri de teminat mektubu olarak kabul edilecektir.

 

 

 

 

 

Ayrıca Kanunun 85’nci maddesinde yapılan değişiklikle menkul malların satışı sırasında alacaklı amme idarelerinin, menkul malın türü veya değeri ile satış şeklini esas alarak teminat alınmayacak halleri belirlemeye, para yerine bu teminat mektuplarının ve kefalet senetlerinin alınmasına karar vermeye yetkili olduğu belirtilmiştir.

 

Düzenlemeler, 05.07.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

II-) 213 sayılı Vergi Usul Kanununa ilişkin değişiklikler

 


1-) Gerçek faydalanıcı bildirimine ilişkin yetki düzenlemesi yapılmış ve getirilen düzenlemelere aykırı davranılması halinde kesilecek özel usulsüzlük cezasına dair düzenleme yapılmıştır.

 

VUK’nın Mükerrer 257.maddesinde yapılan değişiklikle, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcı bilgisinin güncel, tam ve doğru bir şekilde tespit edilebilmesi için gerçek faydalanıcının kapsamını belirlemeye, bu kapsama girenlerin bildirilmesi zorunluluğunu getirmeye, bildirimin içerik, format, standart, verilme süresi ve yöntemini belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya, bildirim verme yükümlülüğünü sektör, mükellef grupları ve mükellefiyet durumları itibarıyla belirlemeye, bu bent kapsamındaki bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yükümlülüğü getirmeye ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye, yetkili kılınmıştır.

 

VUK Mükerrer 355. maddede yapılan düzenleme ile yukarıdaki zorunluluklara uymayanlara VUK mükerrer 355. maddenin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan özel usulsüzlük cezasının 3 katı (2022 yılı için 10.200 TL) özel usulsüzlük cezası kesilecektir.

 

Düzenleme, 01.08.2022 tarihinde yürürlüğe girecektir.

 

2-) Özel usulsüzlük cezalarında yapılan değişiklikler

Fatura ve benzeri evrakların verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması halinde VUK’nın 353.maddesi uyarınca kesilmesi öngörülen özel usulsüzlük cezası tutarlarının asgari ve azami tutarları arttırılmıştır.

 

Ayrıca, elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan gerçek ya da tüzel kişi hizmet sağlayıcılara ve/veya başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ve tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcılara ticari faaliyetlerine ilişkin bildirim verme yükümlülüklerini yerine

 


 

 

 

getirmemeleri halinde, Mükerrer 355.madde uyarınca kesilmesi öngörülen özel usulsüzlük cezası tutarları artırılmıştır.

 

 

534 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 2022 yılı için belirlenen

tutar

 

 

7417 sayılı Yasa ile belirlenen tutar (1(8/2022 tarihinden itibaren)

1 - Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzunun verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak

düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş

sayılması

 

 

 

 

 

500

 

 

 

 

 

1.000

- Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza

 

250.000

 

500.000

2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere perakende saş fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi  ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen             belgelerin

düzenlenmemesi,          kullanılmaması, bulundurulmaması, aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe       aykırı    olarak                  düzenlenmesi, elektronik       belge                  olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt

olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması -

 

 

 

 

 

 

 

500

 

 

 

 

 

 

 

1.000

 

 

 

Her bir belge nevine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza

 

25.000

 

50.000

- Her bir belge nevine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza

 

250.000

 

500.000

 

 

 

 

 

 

 

Düzenlemeler, 01 Ağustos 2022 tarihinde yürürlüğe girecektir.

 

III-) 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda yapılan değişiklik,

Sadece elektrik motorlu taşıtların ÖTV'si; motor gücü 160 KW'yı geçmeyenlerden ÖTV matrahı 700,000 TL'yi aşmayanlar için yüzde 10; motor gücü 160 KW'yı aşanlardan ÖTV matrahı 750,000 TL'yi aşmayanlar için yüzde 50, diğerleri için ise yüzde 60 olarak yenden belirlenmiştir.

Düzenleme, 05.07.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

IV-) 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununda yapılan değişiklikler



1-) Nakdi Sermaye Artışı İndirimi 5 hesap dönemi ile sınırlandırılmıştır.

Kurumlar vergisinde, nakdi sermaye artırımı dolayısıyla yapılan indirimden süresiz yararlanma hakkı, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen 4 hesap dönemi esas alınarak sınırlandırıldı.

 

Bu dönemlerde sermaye azaltımı yapılması halinde azaltılan sermaye tutarı, indirim hesaplamasında dikkate alınmayacaktır.

 

Ayrıca KVK’ya eklenen geçici 15. maddenin 13. fıkrasında yer alan düzenleme uyarınca, 05.07.2022 tarihinden önce sermaye artırımı yapan veya ilk defa kurulan şirketler için 2022 yılı hesap dönemi dahil olmak üzere nakit sermaye artırımı indirimi beş hesap dönemi için daha uygulanacaktır. Başka bir deyişle 5.7.2022 tarihinden önce gerçekleşen sermaye artırımları da 2022 döneminden başlamak üzere 5 yıl ile sınırlandırılmıştır.

 

Düzenleme, 05.07.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

2-) Finans Kuruluşlarının Kurumlar Vergisi Oranı

7394 sayılı Kanunun 39. maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde yer alan “2023 yılı vergilendirme dönemi kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,” ibaresi “2023 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerine ait kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,” şeklinde değiştirilmiştir.

 

 

 

 

 

Buna göre, finans kuruluşlarının (bankalar, 6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik şirketleri) kurumlar vergisi oranı 2023 ve izleyen dönemlerde

%25 olarak uygulanacaktır.

 

3-) Varlık Barışı Düzenlemesi

KVK’ya eklenen geçici 15. Madde düzenlemesi ile yeni bir varlık barışı düzenlemesi getirilmiştir. Söz konusu uygulamaya ana hatları itibariyle öne çıkan hususlara aşağıda yer verilmiştir:

 

  1. Varlık Barış uygulamasında BİLDİRİM veya BEYAN şeklinde iki başvuru yöntemi vardır.

  2. Yurtdışında bulunan varlıkların varlık barışı uygulamasına konu edilmesi için Türkiye’deki banka veya aracı kurumlara bir BİLDİRİM yapılması gerekir. Yurtdışı varlıkların ayrıca vergi dairesine bir beyanname verilmesine gerek bulunmamaktadır.
  3. Yurtiçinde bulunan varlıkların varlık barışı uygulamasına konu edilmesinde ise vergi dairesine

BEYAN’ın yapılması gerekir.

  1. Bildirim ve beyan için son süre 31 MART 2023 olup, bu sürenin uzatım yetkisine dair herhangi bir hüküm kanun metninde yer almamaktadır.
  2. Yurtdışında  bulunan  varklardan;  PARA,  ALTIN,  DÖVİZ,  MENKUL  KIYMET  VE  ĞER SERMAYE PİYASASI ARAÇLARI varlık barışı bildirimine konu edilebilir. Bir önceki varlık barışı ile aynı unsurlar bu yeni varlık barışına da konu edilebilmektedir.
  3. Yurtdışında bulunan GAYRİMENKUL (taşınmaz) varlıklar varlık barışı bildirimine konu edilmeyecektir.
  4. Bir önceki varlık barışı uygulamasında yurt dışı varlıkların bildiriminde vergi mükellefiyeti şartı aranmazken, yurtiçi varlıkların bildiriminde ise gelir veya kurumlar vergisi mükellefiyeti şartı aranmaktaydı. Yeni varlık barışı uygulamasında önemli yeniliklerden bir tanesi de yurtiçi varlıklar için varlık barışı uygulamasına başvuru için gelir veya kurumlar vergisi MÜKELLEFİ olma şartının bulunmamasıdır.
  5. Yurtdışında bulunan ve varlık barışı bildirimine konu edilen varlıkların, banka veya aracı kurumlara bildirim yapılmasından itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer edilmesi gerekir. Bu şart yerine getirilmediğinde varlık barışı uygulamasından yararlanılması mümkün bulunmamaktadır. Ancak yeni düzenlemede, önceki varlık barışı düzenlemesinde olduğu gibi bu kuralın iki istisnasına yer verilmiştir:

 

 

 

 

 

Birincisi yurtdışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve yeni kanunun yürürlük tarihi itibariyle kanuni defterde kayıtlı olan KREDİLERİN 31/3/2023 tarihine kadar kapalmanda kullanılmasıdır.

İkincisi  ise  kanunun  yürürlük  tarihi  itibariyle  kanuni  defterde  kayıtlı  olan  sermaye  avansların, yurtdışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının yeni kanunun yürürlük tarihinden önce Türkiye’ye getirilmek suretiyle karşılanmış ve söz konusu avans hesabının en geç 31/3/2023 tarihine kadar kanuni defter kayıtlarından düşülmüş olması halidir.

Bu iki durumdan herhangi biri olduğunda, yurtdışı varlık bildirimine konu edilen varlıkların Türkiye’ye getirilme veya Türkiye’deki banka veya aracı kurumlardaki hesaba transfer edilmesine gerek kalmayacaktır.


  1. Yurtiçinde bulunan varlıklardan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ve taşınmazlar varlık barışı beyanına konu edilebilmektedir.
  2. Gerek yurtdışı varlık bildirimine gerekse yurtiçi varlık beyanına konu edilen varlıklar, bildirimi yapanın kanuni defterlerine (yurtdışı varlık bildirimini yapanın defter tutan vergi mükellefi olması halinde) kaydedilmesi gerekir. Bilanço usulüne göre defter tutan mükellefler, kanuni defterine kaydettikleri kıymet için karşı hesap olarak pasifte özel bir fon hesabını kullanacaklardır.

Bu özel fon hesabı İKİ YIL geçmedikçe işletmeden çekilemeyecek ve sermayeye ilave dışında başka bir amaçla kullanılamayacaktır. Önceki varlık barışı bildiriminde (193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun Geçici 93 üncü maddesi) dönem kazancı ile ilişkilendirilmeksizin kayda alınabilen varlıklar, herhangi bir süre kısıtı olmaksızın vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebileceği hüküm altına alınmışken yeni varlık barışı düzenlemesinde ise bildirim veya beyan tarihinden sonra iki yıllık bir sürenin geçmiş olması koşuluyla, söz konusu fon tutarı vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebilecektir.

  1. İşletme  hesabı  defteri  tutanlar  ile  serbest  meslek  kazanç  defteri  tutanlar  da  varlık  barışı bildirimi veya beyanına konu ettiği yurtdışı veya yurtiçi varlıklarını defterlerinde göstereceklerdir.
  2. Gayrimenkullerin işletme kayıtlarına alınması ve işletmeye devrine ilişkin olarak tapuda yapılacak işlemlerden, TAPU HARCI alınmayacağı kanun hükmünde yer almıştır. Bu husus önemli bir yeniliktir, zira önceki varlık barışı düzenlemesinde gayrimenkullerin işletme kayıtlarına alınması süreci bakımından gerekli olan işletme üzerine devir işlemlerinde tapu harcı ödenmekteydi. Ayrıca bu hususta yapılan önemli bir düzenleme de işletmeye devir eden kişiler bakımından, söz konusu gayrimenkullerin Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 80 inci maddesi kapsamında “elden çıkarma” olarak kabul edilmeyecek ve devir eden kişiler bakımından değer artışı kazancına konu edilmeyecektir.
  3. Yeni varlık barışı uygulamasında yurtdışı varlıkların banka veya aracı kurumlara yapılan

 

 

 

 

 

BİLDİM’lerinde önceki varlık barışı uygulamasından farklı olarak, bildirimin yapılma zamanına göre değişen oranlarda olmak üzere (30.09.2022 ye kadar bildirim yapılırsa % 1, 01.10.2022 ila 31.12.2021 tarihleri (31.12.2021 dahil) arasında yapılırsa % 2, 1.1.2023 ila 31.3.2023 tarihleri arasında yapırsa %3 oranında)  önce vergi tahsil edilmektedir..  Ancak varlık başı BİLDİne konu edilen yurtdışı varlık, Türkiye’deki banka veya aracı kurumlarda açılan hesaplara transfer edildiği ya da Türkiye’ye getirilerek bu hesaplara yatırıldığı tarihten itibaren en az bir yıl süreyle bu hesaplarda tutulması halinde vergi oranı %0 (sıfır) olarak uygulanacak. Bu durumda, banka ve aracı kurumlar tarafından bildirim esnasında tahsil edilerek vergi dairesine ödenen vergi, bildirim sahibinin ilgili vergi dairesine müracaatı üzerine iade edilecektir.

 


  1. Yeni varlık barışı uygulamasında vergi dairesine yapılan BEYAN’lar üzerine ise bildirilen varlıkların değerleri üzerinden bildirim zamanının bir önemi olmaksızın %3 oranında vergi tarh edilecek ve söz konusu vergi tutarı bildirim tarihini izleyen ayın sonuna kadar ödenmesi gerekecektir. Bu suretle ödenen vergi, hiçbir suretle gider yazılamayacak ve başka vergiden mahsup edilemeyecektir.
  2. Varlık barışı bildirimine konu edilen ve işletmelerin kanuni defter kayıtlarına alınan varlıklar için amortisman ayrılması söz konusu olmayacaktır.
  3. Bildirime konu edilen varlıkların elden çıkarılması halinde doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmeyecektir. Elden çıkarma halinde bir kazanç oluşması halinde ise oluşan kazancın gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gelir olarak dikkate alınması gerekecektir.
  4. Banka veya aracı kurumlara bildirilen veya vergi dairesine beyan edilen, varlıkların değeri üzerinden tarh edilen vergilerin süresinde ödenmemesi halinde varlık barışı uygulamasının getirdiği imkânlardan (incelenmeme, tarhiyata muhatap olmama, düşük vergi ile kayda alma imkânları) yararlanılamayacaktır. Bu şart ile ilgili olarak Kanun metninde “…bildirilen veya beyan edilen tutarlara ilişkin tarh edilen vergilerin süresinde ödenmemesi…” şeklinde ifade yer almaktadır. Bilindiği üzere, banka veya aracı kurumlara yapılan bildirim üzerine banka tarafından hesaplanan ve bildirim sahibinden tahsil edilen vergi tutarı, izleyen ayın 15 inci günü akşamına kadar banka veya aracı kurumun vergi dairesine beyanname ile bildirimi üzerine tarh edilmekte ve tarh edilen bu vergi de banka veya aracı kurum tarafından sorumlu sıfatıyla vergi dairesine ödenmektedir. Bu yönüyle, özellikle banka veya aracı kurumlara yapılan varlık barışı bildirimleri üzerine, bildirimi yapan gerçek veya tüzel kişinin hesaplanan tutarı banka veya aracı kuruma ödemiş olması ve bunun da banka veya aracı kurum tarafından vergi dairesine beyan ve ödenmesi gerekir.
  5. Banka veya aracı kurumlara BİLDİRİLEN yurtdışı varlıklar (vergi mükellefi olmayanların yurtiçi

 

 

 

 

 


varlıkların banka veya aracı kurumlara bildirimi dahil) ya da vergi dairelerine BEYAN EDİLEN varlıklara isabet eden tutarlara ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacağı yeni varlık barışı düzenlemesinde de yer almıştır. Yeni varlık barışı düzenlemesinde ilave olarak bir önceki varlık barışı düzenlemesinde yer almayan yeni bir hüküm bulunmaktadır: “Bildirilen veya beyan edilen varlıklara isabet eden tutarlara ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmaz. Diğer nedenlerle başlayan vergi incelemeleri ile takdir komisyonu kararları sonucu bulunan matrah farkının madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespiti ve bildirilen veya beyan edilen varlık tutarının, bulunan matrah farkına eşit ya da fazla olması durumunda matrah farkına ilişkin tarhiyat yapılmaz. Bulunan matrah farkının, bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespitine rağmen söz konusu varlık tutarlarından büyük olması durumunda sadece aradaki fark tutar üzerinden vergi tarhiyatı yapılır. Vergi incelemesi veya takdir komisyonu kararları sonucunda bildirim veya beyana konu edilen varlıklar dışındaki nedenlerle matrah farkı tespit edilmesi durumunda, bu madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar, bulunan matrah farkından mahsup edilmeksizin tarhiyat yapılır.”

  1. Beyan veya bildirim kapsamında tahakkuk eden verginin vadesinde ödenmemesi vergi aslının gecikme zammı ile birlikte 6183 sayılı Kanun uyarınca takip ve tahsiline engel teşkil etmez. Tahsil edilmiş olan vergiler red ve iade edilmez.
  2. Bildirim ve beyan süresi sona erdikten sonra bildirim veya beyanlara ilişkin düzeltme yapılamaz.

Düzenleme, 05.07.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 


V-) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda yapılan değişiklikler

Kanunun 55. maddesi ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Belgelerin saklanması, saklama süresi” başlıklı 82. maddesinin yedinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “on beş” ibaresi “otuz” şeklinde değiştirilmiştir. Bu değişiklikle defter ve belgelerin zayi olmasında dava açma süresi 30 güne çıkarılmıştır.

 

Düzenleme, 05.07.2022 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

 

 

 

Yapılan değişiklikler, aşağıda karşılaştırmalı tablo halinde verilmiştir.

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

Teminat ve değerlenmesi: Madde 10

 

Teminat olarak şunlar kabul edilir:

 

 

  1. Para,

 

 

  1. Bankalar ve özel finans kurumları tarafından verilen süresiz teminat mektupları,

MADDE 24- 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“2. Bankalar tarafından verilen süresiz ve şartsız teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri,”

 

 

Teminat ve değerlenmesi: Madde 10

 

Teminat olarak şunlar kabul edilir:

 

 

  1. Para,

 

 

  1. (7417 Sayılı Kanunun 24 üncü maddesiyle değişen bent;

Yürürlük: 05.07.2022) Bankalar tarafından verilen süresiz ve şartsız teminat mektupları ile

sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri,

Satış şekli, artırma ve ilan Madde 85

(Değişik birinci fıkra: 22/7/1998 - 4369/ 23 md.) Menkul mallar, (7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen ibare; Yürürlük: 22.04.2021) elektronik ortamda veya tahsil dairelerinin satış mahallinde açık artırma ve peşin para ile satılır. Tahsil dairesince uygun görülmesi halinde, artırma malın mahallinde de yapılabilir. Açık artırma ile satışa çıkarılan mal, artırma sonunda üç defa yüksek sesle duyurulduktan

sonra en çok artırana ihale edilir.

MADDE 25- 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “teminat mektubu” ibaresi “10 uncu maddenin birinci

fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı teminatların” şeklinde değiştirilmiştir.

Satış şekli, artırma ve ilan Madde 85

(Değişik birinci fıkra: 22/7/1998 - 4369/ 23 md.) Menkul mallar, (7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen ibare; Yürürlük: 22.04.2021) elektronik ortamda veya tahsil dairelerinin satış mahallinde açık artırma ve peşin para ile satılır. Tahsil dairesince uygun görülmesi halinde, artırma malın mahallinde de yapılabilir. Açık artırma ile satışa   çıkarılan   mal,   artırma

sonunda üç defa yüksek sesle

 


 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

Bozulma, çürüme ve benzeri sebeplerle korunması mümkün olmayan ya da beklediği zaman önemli bir değer düşüklüğüne uğrayacağı anlaşılan mallar (7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen ibare; Yürürlük: 22.04.2021) ile muhafazası tehlikeli veya masraflı olan mallar en uygun yerde pazarlıkla, borsası bulunan mallar ilgili borsada satılabilir. İlk artırmada satılamayan malların ikinci artırması bir başka il veya ilçede yapılabilir.

 

(7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen fıkra; Yürürlük: 22.04.2021)Artırmaya iştirak edeceklerden menkul mala biçilen değerin %5'i nispetinde para

teminat olarak alınır. Alacaklı amme idareleri, menkul malın türü veya değeri ile satış şeklini esas alarak

teminat alınmayacak halleri belirlemeye, para yerine teminat mektubu alınmasına karar vermeye yetkilidir.

 

duyurulduktan sonra en çok artırana ihale edilir. Bozulma, çürüme ve benzeri sebeplerle korunması mümkün olmayan ya da beklediği zaman önemli bir değer düşüklüğüne uğrayacağı anlaşılan mallar (7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen ibare; Yürürlük: 22.04.2021) ile muhafazası tehlikeli veya masraflı olan mallar en uygun yerde pazarlıkla, borsası bulunan mallar ilgili      borsada      satılabilir.      İlk artırmada satılamayan malların ikinci artırması bir başka il veya ilçede yapılabilir.

(7316 sayılı kanunun 1 inci maddesiyle eklenen fıkra; Yürürlük: 22.04.2021) Artırmaya iştirak edeceklerden menkul mala biçilen değerin %5'i nispetinde para teminat olarak alınır. Alacaklı amme idareleri, menkul malın türü veya değeri ile satış şeklini esas alarak teminat alınmayacak halleri belirlemeye, para yerine (7417 Sayılı Kanunun 25 inci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 05.07.2022)10 uncu maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı teminatların alınmasına karar vermeye

yetkilidir.

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

Yetki

Mükerrer Madde 257

(Ek: 30/12/1980   -   2365/45 md.)

(Değişik birinci fıkra: 22/7/1998 - 4369/5 md.) Maliye Bakanlığı;

...

Yetkilidir.

MADDE 26- 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasına (8) numaralı bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiştir.

“9. Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcı bilgisinin güncel, tam ve doğru bir şekilde tespit edilebilmesi için gerçek faydalanıcının kapsamını belirlemeye, bu kapsama girenlerin bildirilmesi zorunluluğunu getirmeye, bildirimin içerik, format, standart, verilme süresi ve yöntemini belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya, bildirim verme yükümlülüğünü sektör, mükellef grupları ve mükellefiyet durumları itibarıyla belirlemeye, bu bent kapsamındaki bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yükümlülüğü getirmeye ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye,”

Yetki

Mükerrer Madde 257

(Ek: 30/12/1980 - 2365/45 md.)

(Değişik birinci fıkra: 22/7/1998 - 4369/5 md.) Maliye Bakanlığı;

...

9. (7417 sayılı kanunun 26 ncı maddesiyle eklenen bent. Yürürlük: 05.07.2022)Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcı bilgisinin güncel, tam ve doğru bir şekilde tespit edilebilmesi için gerçek faydalanıcının kapsamını belirlemeye, bu kapsama girenlerin bildirilmesi zorunluluğunu getirmeye, bildirimin içerik, format, standart, verilme süresi ve yöntemini belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya, bildirim verme yükümlülüğünü sektör, mükellef grupları ve mükellefiyet durumları itibarıyla belirlemeye, bu bent kapsamındaki bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yükümlülüğü getirmeye ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye,

 

Yetkilidir.

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

Özel Usulsüzlükler ve Cezaları

a) Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması

Madde 353

(Değişik: 24/6/1994 - 4008/17 md.)

 

 

(7103 Sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle değişen bent; Yürürlük: 27.03.2018)1. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, verilmesi ve alınması icabeden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi,                                           alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Maliye Bakanlığınca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlenmesi ya da bu Kanunun (7338 sayılı kanunun

40 ıncı maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 26.10.2021)227, 231 ve

234 üncü maddelerine göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak zorunda olanların her birine, her bir belge için 240 Türk lirasından aşağı

olmamak     üzere     bu     belgelere

MADDE 27- 213  sayılı Kanunun  353 üncü

maddesinin birinci fıkrasının; (1) ve (2) numaralı bentlerinde yer alan “240” ibareleri “1.000”     şeklinde,     “120.000”     ibareleri

“500.000” şeklinde, “12.000” ibaresi “50.000” şeklinde değiştirilmiştir.

Özel Usulsüzlükler ve Cezaları

a) Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması

Madde 353

(Değişik: 24/6/1994 - 4008/17 md.)

 

(7103 Sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle değişen bent; Yürürlük: 27.03.2018)1. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, verilmesi ve alınması icabeden fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının                                       verilmemesi, alınmaması, düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Maliye Bakanlığınca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlenmesi ya da bu Kanunun (7338 sayılı kanunun 40 ıncı maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 26.10.2021)227, 231 ve

234 üncü maddelerine göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde; bu belgeleri düzenlemek ve almak

zorunda olanların her birine, her bir

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının %10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilir.

 

Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı 120.000 Türk lirasını geçemez.

 

(7103 Sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle değişen bent; Yürürlük: 27.03.2018)2. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin,

kullanılmadığının,

bulundurulmadığının, düzenlenen belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin, gerçeğe aykırı olarak düzenlendiğinin veya elektronik             belge                               olarak düzenlenmesi gerekirken Maliye Bakanlığınca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlendiğinin tespiti ya da bu

belgelerin   bu   Kanunun   227   nci

 

belge için (7417 sayılı kanunun 27 nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 01.08.2022)1.000 Türk lirasından aşağı olmamak üzere bu belgelere yazılması gereken meblağın veya meblağ farkının

%10'u nispetinde özel usulsüzlük cezası kesilir.

 

Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak tespit olunan yukarıda yazılı özel usulsüzlükler için kesilecek cezanın toplamı (7417 sayılı kanunun 27 nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 01.08.2022)500.000

Türk lirasını geçemez.

 

 

(7103 Sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle değişen bent; Yürürlük: 27.03.2018)2. Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihazla verilen fiş, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenlenme zorunluluğu getirilen belgelerin; düzenlenmediğinin,

kullanılmadığının,

bulundurulmadığının, düzenlenen

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

maddesine göre hiç düzenlenmemiş sayılması halinde, her bir belge için

240 Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilir.

 

Ancak, her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için

12.000 Türk lirasını, bir takvim yılı içinde ise 120.000 Türk lirasını geçemez.

 

belgelerin aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verildiğinin, gerçeğe               aykırı                            olarak düzenlendiğinin veya elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken Maliye Bakanlığınca belirlenen zorunlu haller hariç olmak üzere kâğıt olarak düzenlendiğinin tespiti ya da bu belgelerin bu Kanunun 227 nci maddesine             göre                                    hiç düzenlenmemiş sayılması halinde, her bir belge için (7417 sayılı kanunun 27 nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 01.08.2022)1.000 Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilir.

 

Ancak, her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek özel usulsüzlük cezasının toplamı her bir tespit için (7417 sayılı kanunun 27 nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 01.08.2022) 50.000 Türk lirasını, bir takvim yılı içinde ise (7417 sayılı kanunun 27 nci maddesiyle değişen ibare; Yürürlük: 01.08.2022)500.000

Türk lirasını geçemez.

Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A(7338 sayılı kanunun 41 inci maddesiyle       eklenen       ibare;

Yürürlük:       26.10.2021)mükerrer

MADDE 28- 213 sayılı Kanunun mükerrer

355 inci maddesinin birinci fıkrasına ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.

Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A(7338 sayılı kanunun 41 inci maddesiyle  eklenen ibare;

Yürürlük:    26.10.2021)mükerrer

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

242, 256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza:(*)

Mükerrer Madde 355

(Değişik: 09/08/2016 - 6728/21 md.)

 

 

(Ek : 30/12/1980 - 2365/80. ; Değişik: 22/7/1998 - 4369/13 md.) Bu Kanunun 86, 148, 149, 150, (7338

sayılı kanunun 41 inci maddesiyle eklenen            ibare;                          Yürürlük: 26.10.2021)mükerrer 242, 256 ve

257 nci maddelerinde yer alan zorunluluklar ile (Değişik: 09/08/2016 - 6728/21 md.) mükerrer

257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayan (Kamu idare ve müesseselerinde bilgi verme görevini yerine getirmeyen yöneticiler dahil);

 

  1. Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında 1.000 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 3.400 TL) Türk Lirası,

 

  1. İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basıt usulde tespit edilenler hakkında 500 (534 Sıra

No.lu   V.U.K   Genel   Tebliği   ile

“Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının

(7) numaralı bendi ile getirilen zorunluluklara uymayanlara, (1) ve (2) numaralı bentlerde yer alan özel usulsüzlük cezasının 5 katı, (3) numaralı bentte yer alan özel usulsüzlük cezasının 2 katı uygulanır.”

“Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının

(9) numaralı bendi ile getirilen zorunluluklara uymayanlara (1) numaralı bentte yer alan özel usulsüzlük cezasının 3 katı uygulanır.”

242, 256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza:(*)

Mükerrer Madde 355

(Değişik: 09/08/2016 - 6728/21 md.)

 

(Ek : 30/12/1980 - 2365/80. ;

Değişik: 22/7/1998 - 4369/13 md.) Bu Kanunun 86, 148, 149, 150,

(7338 sayılı kanunun 41 inci maddesiyle eklenen ibare; Yürürlük: 26.10.2021)mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerinde yer alan zorunluluklar ile (Değişik: 09/08/2016     -     6728/21     md.)

mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayan (Kamu idare ve müesseselerinde bilgi verme görevini yerine getirmeyen yöneticiler dahil);

 

1. Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında 1.000 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren

3.400 TL) Türk Lirası,

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

1.1.2022'dan itibaren 1.700 TL) Türk Lirası,

 

3. Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında 250 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 880 TL) Türk Lirası,

 

Özel usulsüzlük cezası kesilir. (7103 Sayılı Kanunun 13 üncü maddesiyle eklenen cümle; Yürürlük: 27.03.2018)Bu Kanunun 107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlardan, bu fıkranın (1) numaralı bendinde yer alanlara 1.000 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 2.000 TL) Türk lirası, (2) numaralı bendinde yer alanlara 500(534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği   ile   1.1.2022'dan   itibaren

1.000 TL) Türk lirası, (3) numaralı bendinde yer alanlara 250 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 530 TL) Türk lirası özel usulsüzlük cezası kesilir. (7318 sayılı kanunun 3 üncü maddesiyle eklenen cümle. Yürürlük: 30.04.2021) Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi uyarınca getirilen

zorunluluklara    uymayanlara,    (1)

 

  1. İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basıt usulde tespit edilenler hakkında 500 (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 1.700 TL) Türk Lirası,

 

  1. Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında 250 (534 Sıra No.lu

V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 880 TL) Türk Lirası,

 

Özel usulsüzlük cezası kesilir. (7103 Sayılı Kanunun 13 üncü maddesiyle eklenen cümle; Yürürlük: 27.03.2018)Bu Kanunun 107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlardan, bu fıkranın (1) numaralı bendinde yer alanlara 1.000 (534 Sıra No.lu

V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 2.000 TL) Türk lirası, (2) numaralı bendinde yer alanlara 500(534 Sıra No.lu

V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 1.000 TL) Türk lirası, (3) numaralı bendinde yer alanlara 250 (534 Sıra No.lu

V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 530 TL) Türk

lirası özel usulsüzlük cezası kesilir.

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

numaralı bentte yer alan tutarın 10 katından az ve 1 milyon (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 1.300.000 TL) Türk lirasından fazla olmamak üzere, bir önceki hesap dönemine ait brüt satışlar toplamının binde 3'ü tutarında özel usulsüzlük cezası kesilir.

 

(7417 sayılı kanunun 28 inci maddesiyle eklenen cümle; Yürürlük: 01.08.2022)Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının

(7) numaralı bendi ile getirilen zorunluluklara uymayanlara, (1) ve

  1. numaralı bentlerde yer alan özel usulsüzlük cezasının 5 katı,
  2. numaralı bentte yer alan özel usulsüzlük cezasının 2 katı uygulanır. (7318 sayılı kanunun 3 üncü maddesiyle eklenen cümle. Yürürlük: 30.04.2021) Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının

(8) numaralı bendi uyarınca getirilen                                     zorunluluklara uymayanlara, (1) numaralı bentte yer alan tutarın 10 katından az ve

1 milyon (534 Sıra No.lu V.U.K Genel Tebliği ile 1.1.2022'dan itibaren 1.300.000 TL) Türk lirasından fazla olmamak üzere, bir önceki hesap dönemine ait brüt satışlar toplamının binde 3'ü tutarında özel usulsüzlük cezası kesilir. (7417 sayılı kanunun 28 inci maddesiyle eklenen cümle; Yürürlük: 01.08.2022)Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının

(9) numaralı bendi ile getirilen

zorunluluklara uymayanlara (1) numaralı   bentte   yer   alan   özel

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

 

 

usulsüzlük uygulanır.

cezasının

3

katı

 

 

MADDE 44- 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri; -- Sadece elektrik motorlu olanlar” satırı altındaki mallar ve özel tüketim vergisi oranları aşağıdaki şekilde

değiştirilmiştir.

 

 

 

 

G.T.İ.P.

 

  Mal İsmi

 

Vergi Ora

 

 

G.T.İ.P.

 

Mal İsmi

 

Vergi

 

NO

 

(%)

NO

 

Oranı (%)

 

 

 

87.03

 

--            Sadece

 

 

87.03

 

  • Sadece elektrik motorlu olanlar
  • Motor gücü 160 kW’ı geçmeyenler
  • Özel tüketim vergisi matrahı 700.000

TL’yi aşmayanlar

  • Diğerleri

 

  • Motor gücü 160 kW’ı geçenler
  • Özel tüketim vergisi matrahı 750.000

TL’yi aşmayanlar

  • Diğerleri

 

 

 

elektrik   motorlu

 

 

 

 

 

olanlar

10

 

 

 

 

--- Motor gücü 85

 

 

 

 

 

kW'ı

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

geçmeyenler

25

G.T.İ.P.

Mal İsmi

Vergi Oranı

 

10

 

 

 

 

NO

 

(%)

 

 

 

 

 

--- Motor gücü 85

 

 

87.03

 

--            Sadece

 

 

 

40

 

 

kW'ı geçen fakat

 

 

elektrik   motorlu

 

 

 

 

 

120              kW'ı

60

 

olanlar

 

 

 

 

 

geçmeyenler

 

 

--- Motor   gücü

 

 

50

 

 

 

 

 

160              kW’ı

 

 

 

 

 

--- Motor   gücü

 

 

geçmeyenler

10

 

60

 

 

120              kW'ı

 

 

---- Özel tüketim

 

 

 

 

 

geçenler

 

 

vergisi    matrahı

40

 

 

 

 

 

 

 

700.000       TL’yi

 

 

 

 

 

 

 

aşmayanlar

 

 

 

 

 

---- Diğerleri

50

 

 

 

 

--- Motor   gücü

 

 

 

 

 

160              kW’ı

60

 

 

 

 

geçenler

 

 

 

 

 

---- Özel tüketim

 

 

 

 

 

vergisi    matrahı

 

 

 

 

 

750.000       TL’yi

 

 

 

 

 

aşmayanlar

 

 

 

 

 

---- Diğerleri

 

 

 

 
                             

 

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

 

Diğer indirimler Madde 10

 

 

 

(1) Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:

 

 

ı) (Ek: 27/3/2015-6637/8 md.)

(8)Finans, bankacılık ve sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi

teşebbüsleri hariç olmak üzere sermaye şirketlerinin ilgili hesap dönemi içinde, ticaret siciline tescil edilmiş olan ödenmiş veya

çıkarılmış sermaye tutarlarındaki nakdi sermaye artışları veya yeni kurulan sermaye şirketlerinde ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası

tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan

"Bankalarca açılan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı" dikkate

alınarak, ilgili hesap döneminin

MADDE 49- 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinin üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu indirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen dört hesap dönemi için ayrı ayrı yararlanılır. Bu dönemlerde sermaye azaltımı yapılması hâlinde azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmaz.”

 

 

Diğer indirimler Madde 10

 

 

 

(1) Kurumlar vergisi matrahının tespitinde; kurumlar vergisi beyannamesi üzerinde ayrıca gösterilmek şartıyla, kurum kazancından sırasıyla aşağıdaki indirimler yapılır:

ı) (Ek: 27/3/2015-6637/8 md.)

(8)Finans, bankacılık ve

sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu

iktisadi teşebbüsleri hariç olmak üzere sermaye şirketlerinin ilgili hesap dönemi içinde, ticaret siciline tescil edilmiş olan ödenmiş veya çıkarılmış sermaye

tutarlarındaki nakdi sermaye artışları veya yeni kurulan sermaye şirketlerinde ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden

Türkiye Cumhuriyet Merkez

Bankası tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son

açıklanan "Bankalarca açılan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama

faiz oranı" dikkate alınarak, ilgili

 



 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

sonuna kadar hesaplanan tutarın

%50'si.

 

 

(7338 sayılı kanunun 59 uncu maddesiyle eklenen paragraf; Yürürlük: bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren madde kapsamında yapılacak nakdi

sermaye artışlarına uygulanmak üzere 26.10.2021)Nakdi sermaye artışlarının, yurt dışından getirilen nakitle karşılanan kısmı için bu oran

%75 olarak uygulanır.

 

 

Bu indirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap döneminden itibaren başlamak üzere izleyen her bir dönem için ayrı ayrı yararlanılır.

Sonraki dönemlerde sermaye

azaltımı yapılması hâlinde azaltılan sermaye tutarı indirim

hesaplamasında dikkate alınmaz.

 

hesap döneminin sonuna kadar hesaplanan tutarın %50'si.

 

(7338 sayılı kanunun 59 uncu maddesiyle eklenen paragraf; Yürürlük: bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren madde kapsamında yapılacak nakdi

sermaye artışlarına uygulanmak üzere 26.10.2021) Nakdi sermaye artışlarının, yurt dışından getirilen nakitle karşılanan kısmı için bu oran %75 olarak uygulanır.

 

(7417 sayılı kanunun 49 uncu maddesiyle değişen fıkra;

Yürürlük: 05.07.2022) Bu indirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin

tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen dört hesap dönemi için ayrı ayrı yararlanılır. Bu dönemlerde sermaye azaltımı yapılması hâlinde azaltılan sermaye tutarı indirim

hesaplamasında dikkate alınmaz.

 

MADDE 50- 5520 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 15- (1) Gerçek veya tüzel

kişilerce, yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye

GEÇİCİ MADDE 15- (1) Gerçek

veya tüzel kişilerce, yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası

araçları 31/3/2023 tarihine kadar

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

piyasası araçları 31/3/2023 tarihine kadar banka veya aracı kurumlara bildirilir.

  1. Birinci fıkra kapsamına giren varlıklar, yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 31/3/2023 tarihine kadar kapatılmasında kullanılabilir. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye’ye getirilme şartı aranmaksızın bu madde hükümlerinden yararlanılır.
  2. Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’ye getirilmek suretiyle karşılanmış olması hâlinde, söz konusu avansların en geç 31/3/2023 tarihine kadar defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu madde hükümlerinden yararlanılır.
  3. Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve Türkiye’de bulunan ancak kanuni defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar, 31/3/2023 tarihine kadar vergi dairelerine beyan edilir.
  4. Birinci ve dördüncü fıkra kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar 213 sayılı Kanun   uyarınca   defter   tutan   mükellefler

tarafından bildirim veya beyan tarihi itibarıyla

banka veya aracı kurumlara bildirilir.

  1. Birinci fıkra kapsamına giren varlıklar, yurt dışında bulunan banka veya finansal kurumlardan kullanılan ve bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan kredilerin en geç 31/3/2023 tarihine kadar kapatılmasında kullanılabilir. Bu takdirde, defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla, borcun ödenmesinde kullanılan varlıklar için Türkiye’ye getirilme şartı aranmaksızın bu madde hükümlerinden yararlanılır.
  2. Bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla kanuni defterlerde kayıtlı olan sermaye avanslarının, yurt dışında bulunan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarının bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce Türkiye’ye getirilmek suretiyle karşılanmış olması hâlinde, söz konusu avansların en geç 31/3/2023 tarihine kadar defter kayıtlarından düşülmesi kaydıyla bu madde hükümlerinden yararlanılır.
  3. Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve

Türkiye’de bulunan ancak kanuni

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

kanuni defterlere kaydedilir. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, bu madde hükümleri uyarınca kanuni defterlerine kaydettikleri kıymetler için pasifte özel fon hesabı açarlar. Bu fon hesabı bildirim veya beyan tarihinden itibaren iki yıl geçmedikçe işletmeden çekilemez, sermayeye ilave dışında başka bir amaçla kullanılamaz, işletmenin tasfiye edilmesi halinde ise vergilendirilmez. Serbest meslek kazanç defteri ile işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler, söz konusu kıymetleri defterlerinde ayrıca gösterirler. Bu varlıklar dönem kazancının tespitinde dikkate alınmaz ve bildirim veya beyan tarihinden itibaren iki yıl geçmesi koşuluyla vergiye tabi kazancın ve kurumlar için dağıtılabilir kazancın tespitinde dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebilir. Gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmayanlar, bu fıkrada yer alan beyan dışındaki diğer şartlar aranmaksızın madde hükümlerinden yararlanabilirler, bunlar tarafından taşınmaz dışındaki varlıkların en geç beyan tarihi itibarıyla banka veya aracı kurumlara yatırılmak suretiyle tevsik edilmesi zorunludur. Dördüncü fıkra kapsamında beyan edilerek işletme kayıtlarına alınacak taşınmazların işletmeye devrine ilişkin tapuda yapılacak işlemlerden, 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca harç alınmaz, bu taşınmazların işletmeye devri 193 sayılı Kanunun mükerrer 80 inci maddesi

uygulamasında elden çıkarma sayılmaz.

defter kayıtlarında yer almayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar, 31/3/2023 tarihine kadar vergi dairelerine beyan edilir.

(5) Birinci ve dördüncü fıkra kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar 213 sayılı Kanun uyarınca defter tutan mükellefler tarafından bildirim veya beyan tarihi itibarıyla kanuni defterlere kaydedilir. Bilanço esasına göre defter tutan mükellefler, bu madde hükümleri uyarınca kanuni defterlerine kaydettikleri kıymetler için pasifte özel fon hesabı açarlar. Bu fon hesabı bildirim veya beyan tarihinden itibaren iki yıl geçmedikçe işletmeden çekilemez, sermayeye ilave dışında başka bir amaçla kullanılamaz, işletmenin tasfiye edilmesi halinde ise vergilendirilmez. Serbest meslek kazanç defteri ile işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler, söz konusu kıymetleri defterlerinde ayrıca gösterirler. Bu varlıklar dönem kazancının tespitinde dikkate alınmaz ve bildirim veya beyan tarihinden itibaren iki yıl geçmesi koşuluyla vergiye tabi kazancın ve kurumlar

için dağıtılabilir kazancın tespitinde

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

  1. Banka ve aracı kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak bildirim sahibinden bildirilen varlıkların değeri üzerinden 30/9/2022 tarihine kadar yapılan bildirimler için %1, 1/10/2022 tarihi ila 31/12/2022 tarihi (bu tarih dahil) arasında yapılan bildirimler için %2, 31/3/2023 tarihine kadar yapılan bildirimler için %3 oranında peşin olarak tahsil ettikleri vergiyi, bildirimi izleyen ayın on beşinci günü akşamına kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler. Şu kadar ki vergi oranı; bildirilen varlıkların, Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılan hesaplara transfer edildiği veya yurt dışından getirilerek bu hesaplara yatırıldığı tarihten itibaren en az bir yıl süreyle tutulması halinde %0 olarak uygulanır. Bu takdirde, banka ve aracı kurumlar tarafından bildirim esnasında tahsil edilerek vergi dairesine ödenen vergi, bildirim sahibinin ilgili vergi dairesine başvurusu üzerine iade edilir.
  2. Vergi dairelerine beyan edilen varlıkların değeri üzerinden %3 oranında vergi tarh edilir ve bu vergi, tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenir. Bu fıkraya ve altıncı fıkraya göre ödenen vergi, hiçbir suretle gider yazılamaz ve başka bir vergiden mahsup edilemez.
  3. Bildirim ve beyana konu edilen varlıklarla ilgili olarak 213 sayılı Kanunun

amortismanlara ilişkin hükümleri uygulanmaz.

dikkate alınmaksızın işletmeden çekilebilir. Gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmayanlar, bu fıkrada yer alan beyan dışındaki diğer şartlar aranmaksızın madde hükümlerinden yararlanabilirler, bunlar tarafından taşınmaz dışındaki varlıkların en geç beyan tarihi itibarıyla banka veya aracı kurumlara yatırılmak suretiyle tevsik edilmesi zorunludur. Dördüncü fıkra kapsamında beyan edilerek işletme kayıtlarına alınacak taşınmazların işletmeye devrine ilişkin tapuda yapılacak işlemlerden, 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanunu uyarınca harç alınmaz, bu taşınmazların işletmeye devri 193 sayılı Kanunun mükerrer 80 inci maddesi uygulamasında elden çıkarma sayılmaz.

(6) Banka ve aracı kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak bildirim sahibinden bildirilen varlıkların değeri üzerinden 30/9/2022 tarihine kadar yapılan bildirimler için %1, 1/10/2022 tarihi ila 31/12/2022 tarihi (bu tarih dahil) arasında yapılan bildirimler için %2, 31/3/2023 tarihine kadar yapılan

bildirimler için %3 oranında peşin

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

Bu varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez.

  1. Bildirilen veya beyan edilen varlıklara isabet eden tutarlara ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmaz. Diğer nedenlerle başlayan vergi incelemeleri ile takdir komisyonu kararları sonucu bulunan matrah farkının madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespiti ve bildirilen veya beyan edilen varlık tutarının, bulunan matrah farkına eşit ya da fazla olması durumunda matrah farkına ilişkin tarhiyat yapılmaz. Bulunan matrah farkının, bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespitine rağmen söz konusu varlık tutarlarından büyük olması durumunda sadece aradaki fark tutar üzerinden vergi tarhiyatı yapılır. Vergi incelemesi veya takdir komisyonu kararları sonucunda bildirim veya beyana konu edilen varlıklar dışındaki nedenlerle matrah farkı tespit edilmesi durumunda, bu madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen tutarlar, bulunan matrah farkından mahsup edilmeksizin tarhiyat yapılır.
  2. Birinci fıkra uyarınca bildirildiği halde, bildirilen varlıkların, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren üç ay içinde Türkiye’ye getirilmemesi veya Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılacak bir hesaba transfer

edilmemesi ile bildirilen veya beyan edilen

olarak tahsil ettikleri vergiyi, bildirimi izleyen ayın on beşinci günü akşamına kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler. Şu kadar ki vergi oranı; bildirilen varlıkların, Türkiye’deki banka ya da aracı kurumlarda açılan hesaplara transfer edildiği veya yurt dışından getirilerek bu hesaplara yatırıldığı tarihten itibaren en az bir yıl süreyle tutulması halinde %0 olarak uygulanır. Bu takdirde, banka ve aracı kurumlar tarafından bildirim esnasında tahsil edilerek vergi dairesine ödenen vergi, bildirim sahibinin ilgili vergi dairesine başvurusu üzerine iade edilir.

  1. Vergi dairelerine beyan edilen varlıkların değeri üzerinden %3 oranında vergi tarh edilir ve bu vergi, tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenir. Bu fıkraya ve altıncı fıkraya göre ödenen vergi, hiçbir suretle gider yazılamaz ve başka bir vergiden mahsup edilemez.
  2. Bildirim ve beyana konu edilen varlıklarla ilgili olarak 213 sayılı Kanunun amortismanlara

ilişkin hükümleri uygulanmaz. Bu

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

tutarlara ilişkin tarh edilen vergilerin süresinde ödenmemesi ve bu maddede yer alan diğer şartların yerine getirilmemesi hallerinde dokuzuncu fıkra hükmünden yararlanılamaz. Vergi incelemesine başlanılan veya takdir komisyonuna sevk edilen tarihten sonra bu madde kapsamında yapılan bildirim ve beyanlar dolayısıyla söz konusu inceleme veya takdir komisyonu kararları sonucunda yapılacak tarhiyatlar için de dokuzuncu fıkra hükmü uygulanmaz. Tahakkuk eden verginin vadesinde ödenmemesi vergi aslının gecikme zammı ile birlikte 6183 sayılı Kanun uyarınca takip ve tahsiline engel teşkil etmez. Tahsil edilmiş olan vergiler red ve iade edilmez.

  1. Bildirim ve beyan süresi sona erdikten sonra bildirim veya beyanlara ilişkin düzeltme yapılamaz.
  2. Hazine ve Maliye Bakanlığı, madde kapsamına giren varlıkların Türkiye’ye getirilmesi ve bildirimi ile işletmeye dâhil edilmelerine ilişkin hususları, bildirim ve beyana esas şekli ile maddenin uygulanmasında kullanılacak bilgi ve belgeler ile iade işlemlerine ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
  3. Bu maddeyi ihdas eden Kanunla, Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yapılan değişiklik hükmü, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce sermaye artırımı yapan veya ilk defa kurulan şirketler için 2022 yılı hesap dönemi

varlıkların elden çıkarılmasından doğan zararlar, gelir veya kurumlar vergisi uygulaması bakımından gider veya indirim olarak kabul edilmez.

(9) Bildirilen veya beyan edilen varlıklara isabet eden tutarlara ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmaz. Diğer nedenlerle başlayan vergi incelemeleri ile takdir komisyonu kararları sonucu bulunan matrah farkının madde kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespiti ve bildirilen veya beyan edilen varlık tutarının, bulunan matrah farkına eşit ya da fazla olması durumunda matrah farkına ilişkin tarhiyat yapılmaz. Bulunan matrah farkının, bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle ortaya çıktığının tespitine rağmen söz konusu varlık tutarlarından büyük olması durumunda sadece aradaki fark tutar üzerinden vergi tarhiyatı yapılır. Vergi incelemesi veya takdir komisyonu kararları sonucunda bildirim veya beyana konu edilen varlıklar dışındaki nedenlerle   matrah   farkı   tespit

edilmesi durumunda, bu madde

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

dahil olmak

üzere

5

hesap

dönemi

için

kapsamında bildirilen veya beyan

uygulanır.”

 

 

 

 

 

edilen tutarlar,   bulunan   matrah

 

 

 

 

 

 

farkından mahsup   edilmeksizin

 

 

 

 

 

 

tarhiyat yapılır.

 

 

 

 

 

 

(10) Birinci fıkra uyarınca bildirildiği

 

 

 

 

 

 

halde,        bildirilen                    varlıkların,

 

 

 

 

 

 

bildirimin yapıldığı tarihten itibaren

 

 

 

 

 

 

üç        ay        içinde            Türkiye’ye

 

 

 

 

 

 

getirilmemesi veya   Türkiye’deki

 

 

 

 

 

 

banka ya da aracı kurumlarda

 

 

 

 

 

 

açılacak     bir     hesaba                    transfer

 

 

 

 

 

 

edilmemesi    ile    bildirilen                         veya

 

 

 

 

 

 

beyan edilen tutarlara ilişkin tarh

 

 

 

 

 

 

edilen        vergilerin                   süresinde

 

 

 

 

 

 

ödenmemesi ve bu maddede yer

 

 

 

 

 

 

alan      diğer        şartların              yerine

 

 

 

 

 

 

getirilmemesi                                            hallerinde

 

 

 

 

 

 

dokuzuncu      fıkra                          hükmünden

 

 

 

 

 

 

yararlanılamaz.                                                    Vergi

 

 

 

 

 

 

incelemesine     başlanılan                             veya

 

 

 

 

 

 

takdir komisyonuna sevk edilen

 

 

 

 

 

 

tarihten       sonra       bu                     madde

 

 

 

 

 

 

kapsamında yapılan bildirim ve

 

 

 

 

 

 

beyanlar dolayısıyla söz konusu

 

 

 

 

 

 

inceleme veya takdir komisyonu

 

 

 

 

 

 

kararları     sonucunda                    yapılacak

 

 

 

 

 

 

tarhiyatlar için de dokuzuncu fıkra

 

 

 

 

 

 

hükmü    uygulanmaz.                 Tahakkuk

 

 

 

 

 

 

eden          verginin                   vadesinde

 

 

 

 

 

 

ödenmemesi vergi aslının gecikme

 

 

 

 

 

 

zammı ile   birlikte   6183   sayılı

 

 

 

 

 

 

Kanun uyarınca takip ve tahsiline

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

 

engel teşkil etmez. Tahsil edilmiş olan vergiler red ve iade edilmez.

  1. Bildirim ve beyan süresi sona erdikten sonra bildirim veya beyanlara ilişkin düzeltme yapılamaz.
  2. Hazine ve Maliye Bakanlığı, madde kapsamına giren varlıkların Türkiye’ye getirilmesi ve bildirimi ile işletmeye dâhil edilmelerine ilişkin hususları, bildirim ve beyana esas şekli         ile          maddenin uygulanmasında kullanılacak bilgi ve belgeler ile iade işlemlerine ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
  3. Bu maddeyi ihdas eden Kanunla, Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yapılan değişiklik hükmü, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce sermaye artırımı yapan veya ilk defa kurulan şirketler için 2022 yılı hesap dönemi dahil olmak üzere 5 hesap dönemi için uygulanır.

EK     MADDE     2-          (Ek:26/5/2022- 7407/13 md.)

(1) 6132 sayılı Kanunun ek 2 nci ve

320      sayılı      Kanun             Hükmünde Kararnamenin ek 2 nci maddeleriyle

49 yıllığına Türkiye Varlık Fonuna

MADDE 51- 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunun ek 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

EK MADDE 2- (Ek:26/5/2022- 7407/13 md.)

(1) 6132 sayılı Kanunun ek 2 nci ve

320     sayılı     Kanun            Hükmünde Kararnamenin                           ek

2 nci maddeleriyle    49     yıllığına

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

devredilen lisanslarla ilgili olarak bu Kanunda tanımlanan kamu payı, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren anılan sürenin sonuna kadar Türkiye Varlık Fonu veya Türkiye Varlık Fonu tarafından kurulacak şirket tarafından gelir kaydedilir.

“(2) Türkiye Varlık Fonu veya Türkiye Varlık Fonu tarafından kurulacak şirket tarafından birinci fıkraya göre gelir kaydedilen tutarlardan, 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 2 nci maddesi kapsamında lisansı devredilen şans oyunlarına isabet eden kamu payının %8’i; bir takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla hesaplanarak izleyen ikinci ayın 15 inci günü mesai saati bitimine kadar Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğüne gelir kaydedilmek üzere aktarılır.     Milli     Piyango     İdaresi     Genel Müdürlüğünce gelir kaydedilen bu tutarlar hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.”

Türkiye Varlık Fonuna devredilen lisanslarla ilgili olarak bu Kanunda tanımlanan kamu payı, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren anılan sürenin sonuna kadar Türkiye Varlık Fonu veya Türkiye Varlık Fonu tarafından kurulacak şirket tarafından gelir kaydedilir.

(2) (Ek:                 1/7/2022-7417/51

md.) Türkiye Varlık Fonu veya Türkiye Varlık Fonu tarafından kurulacak şirket tarafından birinci fıkraya göre gelir kaydedilen tutarlardan, 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 2 nci maddesi kapsamında lisansı devredilen şans oyunlarına isabet eden kamu payının %8’i; bir takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla hesaplanarak izleyen ikinci ayın 15 inci günü mesai saati bitimine kadar Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğüne gelir kaydedilmek üzere aktarılır. Milli Piyango            İdaresi                           Genel Müdürlüğünce gelir kaydedilen bu tutarlar hakkında bu Kanun hükümleri uygulanmaz.

(7) Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir

MADDE 55- 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 82 nci maddesinin

(7) Bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren on beş gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin toplanmasını da emredebilir.

yedinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “onbeş” ibaresi “otuz” şeklinde değiştirilmiştir.

sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren otuz  gün  içinde  ticari  işletmesinin bulunduğu   yer                                yetkili mahkemesinden kendisine bir belge verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü delillerin

toplanmasını da emredebilir.

Yürürlük

MADDE 39- (1) Bu Kanunun;

ç) 22 nci maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (4) numaralı alt bendinde yapılan değişiklik ve 25 inci maddesi 2023 yılı vergilendirme dönemi kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,

yürürlüğe girer.

MADDE 57- 8/4/2022 tarihli ve 7394 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 39 uncu maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde yer alan “2023 yılı vergilendirme dönemi kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,” ibaresi “2023 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerine ait kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,” şeklinde değiştirilmiştir.

 

 

 

7394 sayılı Kanunun 22. Ve 25. Maddeleri düzenlemeleri aşağıdaki gibidir.

 

MADDE 22- 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (3)

Yürürlük

MADDE 39- (1) Bu Kanunun;

ç) 22 nci maddesi ile Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (4) numaralı alt bendinde yapılan değişiklik ve 25 inci maddesi 2023 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerine ait kurum kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde,

yürürlüğe girer.

 


 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

ve (4) numaralı alt bentlerinde yer alan “kâr payları” ibareleri “kâr payları ile katılma paylarının fona iadesinden doğan gelirler” şeklinde değiştirilmiş, aynı bende aşağıdaki alt bent eklenmiş, (d) bendinin (4) numaralı alt bendine “(Esas faaliyet konusu itibarıyla gayrimenkul, gayrimenkul projeleri ve gayrimenkule dayalı haklardan oluşan portföyü işletmek amacıyla kurulanlar dışında kalanların kazançları hariç)” ibaresi eklenmiş ve (e) bendinin birinci paragrafında yer alan “ve rüçhan haklarının” ibaresi “, rüçhan hakları ve bu fıkranın (a) bendi kapsamında istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının” şeklinde değiştirilmiştir.

“5) (3) ve (4) numaralı alt bentlerde yer alan istisna kazançlarına kaynak oluşturan yatırım fonlarının katılma paylarının 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 279 uncu maddesi kapsamında değerlenmesinden kaynaklanan değer artış kazançları.”

 

MADDE 25- 5520 sayılı Kanunun 32 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(1) Kurumlar vergisi, kurum kazancı üzerinden %20 oranında alınır. Şu kadar ki bankalar, 6361 sayılı Kanun kapsamındaki şirketler, elektronik ödeme ve para kuruluşları, yetkili döviz müesseseleri, varlık yönetim şirketleri, sermaye piyasası kurumları

ile sigorta ve reasürans şirketleri ve emeklilik

 

 

 

 

 

 

 

Düzenlemenin Önceki Hali

 

7417 Sayılı Kanun Düzenlemesi

 

Düzenlemenin Son Hali

 

şirketlerinin kurum kazançları üzerinden kurumlar vergisi %25 oranında alınır.”

 

 

MADDE 65- (1) Bu Kanunun;

  1. 1 inci, 2 nci, 3 üncü, 4 üncü, 5 inci, 6 ncı, 8 inci, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 12 nci, 14 üncü, 20 nci, 21 inci, 22 nci, 23 üncü ve 60 ıncı maddeleri 15/1/2023 tarihinde,
  2. 13 üncü ve 16 ncı maddeleri 2022 yılı Temmuz ayı ödeme döneminden itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
  3. 15 inci maddesi 15/7/2022 tarihinde,
  4. 17 nci ve 18 inci maddeleri 2023 yılı Ocak ayı ödeme döneminde,
  5. 27 nci ve 28 inci maddeleri yayımını izleyen ayın başında,
  6. Diğer maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girer.

 

 

 

 



Saygılarımızla…

X