TAHSİLAT GENEL TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILDI
ÖZET
Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No:1’de 7 Temmuz 2022 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere aşağıdaki konularda değişiklikler yapıldı.
7417 sayılı Kanunun 24 üncü maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (2) numaralı bendinde yapılan değişiklik kapsamında, teminat alınmasını gerektiren durumlarda Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerinin de teminat olarak kabul edileceği ve teminat olarak kabul edilecek kefalet senetlerinin Tebliğ ekinde (EK-13) yer verilen kefalet senedi örneğine uygun olarak tanzim edilmesi gerektiği yönünde açıklamalara yer verildi.
Bu değişikliğe paralel olarak, 6183 sayılı Kanun kapsamında yapılacak menkul mal satışlarında para veya teminat mektubunun yanında kefalet senetlerinin de teminat olarak alınabilmesine yönelik düzenleme yapıldı.
Menkul ve gayrimenkul mal satış ilanlarında, menkul ve gayrimenkul mal artırmalarına iştirak için sigorta şirketleri tarafından düzenlenen kefalet senetlerinin teminat olarak verilmesi halinde yapılması gereken işlemlere ilişkin açıklamalara yer verildi.
7316 sayılı Kanun ile 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde yapılan değişiklik kapsamında, ihtiyaten haczedilen muhafazası tehlikeli veya masraflı olan malların da derhal satılarak elde edilen tutarların teminat olarak muhafaza edilmesine imkan sağlanmaya yönelik düzenleme yapıldı.
7316 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle değişik 6183 sayılı Kanunun 90 ıncı maddesinin vermiş olduğu yetki çerçevesinde, defterdar yardımcısının olmadığı yerler için satış komisyonu başkanının belirlenmesine yönelik düzenleme yapıldı. Satış komisyonuna başkanlık yapacak defterdar yardımcısının olmadığı yerlerde satış komisyonuna defterdar başkanlık yapacaktır.
6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinin Hazine ve Maliye Bakanına vermiş olduğu yetki çerçevesinde;
• Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların yanında kamu kurum ve
kuruluşlarının da proje ve faaliyetler karşılığında mahalli idarelere yapacakları destek ödemeleri ile ulaşım, taşıma, seyahat vb. adlar altında kart kullanılmak suretiyle şehir içi
ÖZET
toplu taşıma araçlarıyla personel taşınması amacıyla yapılacak ödemelerde vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılmamasına,
• Yapılacak ödemelerden yapılacak kesintinin aktarılacağı tahsil dairesi belirsizliğini ortadan kaldırmak için ilgilinin birden fazla tahsil dairesine borcun bulunması durumunda, kesinti tutarının en yüksek borç tutarını bildiren tahsil dairesinin hesabına aktarılmasına,
yönelik düzenlemeler yapıldı.
5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun İdari Para Cezası başlıklı 17 nci maddesinin cezaların her yıl yeniden değerleme oranında arttırılmasına yönelik yedinci fıkrası gereği, 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi uyarınca verilecek idari para cezası tutarının 2022 yılı 9.013 TL olduğu belirtildi.
07/07/2022 tarihli ve 31889 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No: 1’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri: A Sıra No: 14) ile 7316 ve 7417 sayılı Kanunlarla 6183 sayılı AATUHK’da yapılan değişiklikler ile diğer bazı konularda değişiklikler yapıldı.
Bu değişiklikler özetle aşağıdaki gibidir.
I-) 7417 sayılı Kanuna İlişkin Değişiklikler
1) 7417 sayılı Kanunun 24 üncü maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin (2) numaralı bendinde yapılan değişiklik kapsamında, teminat alınmasını gerektiren durumlarda Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerinin de teminat olarak kabul edileceği ve teminat olarak kabul edilecek kefalet senetlerinin Tebliğ ekinde (EK-13) yer verilen kefalet senedi örneğine uygun olarak tanzim edilmesi gerektiği yönünde açıklamalara yer verildi.
2) Bu değişikliğe paralel olarak, 6183 sayılı Kanun kapsamında yapılacak menkul mal satışlarında para veya teminat mektubunun yanında kefalet senetlerinin de teminat olarak alınabilmesine yönelik düzenleme yapıldı.
3) Menkul ve gayrimenkul mal satış ilanlarında, menkul ve gayrimenkul mal artırmalarına iştirak için sigorta şirketleri tarafından düzenlenen kefalet senetlerinin teminat olarak verilmesi halinde yapılması gereken işlemlere ilişkin açıklamalara yer verildi.
II-) 7316 sayılı Kanuna İlişkin Değişiklikler
1) 7316 sayılı Kanun ile 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde yapılan değişiklik kapsamında, ihtiyaten haczedilen muhafazası tehlikeli veya masraflı olan malların da derhal satılarak elde edilen tutarların teminat olarak muhafaza edilmesine imkan sağlanmaya yönelik düzenleme yapıldı.
2) 7316 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle değişik 6183 sayılı Kanunun 90 ıncı maddesinin vermiş olduğu yetki çerçevesinde, defterdar yardımcısının olmadığı yerler için satış komisyonu başkanının belirlenmesine yönelik düzenleme yapıldı. Satış komisyonuna başkanlık yapacak defterdar yardımcısının olmadığı yerlerde satış komisyonuna defterdar başkanlık yapacaktır.
III-) Diğer Değişiklikler
1) 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinin Hazine ve Maliye Bakanına vermiş olduğu yetki çerçevesinde;
— Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların yanında kamu kurum ve kuruluşlarının da proje ve faaliyetler karşılığında mahalli idarelere yapacakları destek ödemeleri ile ulaşım, taşıma, seyahat vb. adlar altında kart kullanılmak suretiyle şehir içi toplu taşıma araçlarıyla personel taşınması amacıyla yapılacak ödemelerde vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılmamasına,
— Yapılacak ödemelerden yapılacak kesintinin aktarılacağı tahsil dairesi belirsizliğini ortadan kaldırmak için ilgilinin birden fazla tahsil dairesine borcun bulunması durumunda, kesinti tutarının en yüksek borç tutarını bildiren tahsil dairesinin hesabına aktarılmasına,
yönelik düzenlemeler yapıldı.
2) 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun İdari Para Cezası başlıklı 17 nci maddesinin cezaların her yıl yeniden değerleme oranında arttırılmasına yönelik yedinci fıkrası gereği, 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi uyarınca verilecek idari para cezası tutarının 2022 yılı
9.013 TL olduğu belirtildi.
Yapılan değişiklikler, aşağıda karşılaştırmalı Tablo halinde verilmiştir.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
İKİNCİ BÖLÜM
Amme Alacaklarının Korunması
I- Teminat Hükümleri
1. 6183 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde, 213 sayılı Kanunun 344 üncü maddesine göre vergi ziyaı cezası kesilmesini gerektiren haller ile 359 uncu maddesinde sayılan hallere temas eden bir amme alacağının salınması için gerekli işlemlere başlanılması halinde, vergi
incelemesine yetkili
memurlarca yapılan ilk hesaplara göre belirtilen tutar üzerinden tahsil dairelerince teminat
isteneceği hükme bağlanmıştır.
..
5. 6183 sayılı Kanunun
10 uncu maddesinde, teminat olarak kabul edilecek değerler sayılmıştır.
Madde hükmüne göre; MADDE 1- 30/6/2007
tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No: 1’in Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “I- Teminat Hükümleri” başlıklı bölümünün (5) numaralı alt bölümünde yer alan (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı alt bölümün sonuna
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“b) Bankalar tarafından verilen süresiz ve şartsız teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri,”
“Sigorta şirketleri tarafından sigorta kefaleti kapsamında verilecek kefalet senetleri bu Tebliğin ekindeki örneğe (EK-13) uygun olarak tanzim edilecektir.” İKİNCİ BÖLÜM
Amme Alacaklarının Korunması
I- Teminat Hükümleri
1. 6183 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinde, 213 sayılı Kanunun 344 üncü maddesine göre vergi ziyaı cezası kesilmesini gerektiren haller ile 359 uncu maddesinde sayılan hallere temas eden bir amme alacağının salınması için gerekli işlemlere başlanılması halinde, vergi incelemesine yetkili memurlarca yapılan ilk hesaplara göre belirtilen tutar üzerinden tahsil dairelerince teminat
isteneceği hükme
bağlanmıştır.
..
5. 6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinde, teminat olarak kabul edilecek değerler sayılmıştır.
Madde hükmüne göre;
a) Para,
b) (Değişik:RG-7/7/2022- 31889) Bankalar tarafından Maddede 7417 sayılı
Kanunun 24 üncü
maddesiyle 6183 sayılı
Kanunun 10 uncu
maddesinin (2) numaralı bendinde yapılan değişiklik kapsamında, 6183 sayılı Kanun kapsamında teminat alınmasını gerektiren
durumlarda Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerinin de teminat olarak kabul edileceği ve teminat olarak kabul edilecek kefalet senetlerinin Tebliğ ekinde (EK-13) yer verilen kefalet senedi örneğine uygun olarak tanzim edilmesi
gerektiği yönünde
açıklamalara yer verilmiştir.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
a) Para,
b) Bankalar tarafından verilen süresiz teminat mektupları,
c) Hazine
Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetleri (Hazine bonosu ve Devlet tahvilleri) veya bu senetler yerine düzenlenen belgeler (nominal bedele faiz dahil edilerek ihraç edilmişse bu işlemlerde ana paraya tekabül eden satış değerleri esas alınır.),
d) Bakanlar Kurulu
tarafından tespit edilecek milli şirketlerin hisse senetleri ve tahvilleri (Bu hisse senetleri ve tahviller, teminatın kabul edilmesine en yakın borsa cetvelleri üzerinden %15 noksanıyla değerlendirilir.),
e) Amme borçlusu veya
borçlular lehine üçüncü verilen süresiz ve şartsız teminat mektupları ile sigorta şirketleri tarafından verilen süresiz ve şartsız kefalet senetleri,
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetleri (Hazine bonosu ve Devlet tahvilleri) veya bu senetler yerine düzenlenen belgeler (nominal bedele faiz dahil edilerek ihraç edilmişse bu işlemlerde ana paraya tekabül eden satış değerleri esas alınır.),
d) Bakanlar Kurulu tarafından tespit edilecek milli şirketlerin hisse senetleri ve tahvilleri (Bu hisse senetleri ve tahviller, teminatın kabul edilmesine en yakın borsa cetvelleri üzerinden % 15 noksanıyla değerlendirilir.),
e) Amme borçlusu veya borçlular lehine üçüncü şahıslar tarafından gösterilen ve alacaklı amme idarelerince haciz
varakalarına istinaden haczedilen menkul ve
gayrimenkul mallar,
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
şahıslar tarafından gösterilen ve alacaklı amme idarelerince haciz varakalarına istinaden haczedilen menkul ve gayrimenkul mallar, teminat olarak kabul edilecektir. teminat olarak kabul edilecektir.
(Ek paragraf:RG-7/7/2022- 31889) Sigorta şirketleri tarafından sigorta kefaleti kapsamında verilecek kefalet senetleri bu Tebliğin ekindeki örneğe (EK-13) uygun olarak tanzim edilecektir.
II. İhtiyati Haciz
1. 6183 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde; 7 bent halinde gösterilen hallerden herhangi birinin mevcudiyeti halinde, hiç bir müddetle mukayyet olmaksızın alacaklı amme idaresinin mahalli en büyük memurunun
kararıyla borçlunun mallarına ihtiyati haciz tatbik edileceği düzenlenmiştir.
…
10. İhtiyati haciz kat’i hacze dönüştürülmediği sürece, ihtiyaten
haczedilen malların MADDE 2- Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “II. İhtiyati Haciz” başlıklı bölümünün (10) numaralı alt bölümünde yer alan “değer düşüklüğüne uğrayacağının
anlaşılması” ibaresinden sonra gelmek üzere “ya da muhafazasının tehlikeli veya masraflı olması” ibaresi eklenmiştir. II. İhtiyati Haciz
1. 6183 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde; 7 bent halinde gösterilen hallerden herhangi birinin mevcudiyeti halinde, hiç bir müddetle mukayyet olmaksızın alacaklı amme idaresinin mahalli en büyük memurunun kararıyla borçlunun mallarına ihtiyati haciz tatbik edileceği düzenlenmiştir.
…
10. İhtiyati haciz kat’i hacze dönüştürülmediği sürece, ihtiyaten haczedilen malların satılarak paraya çevrilmesi mümkün
bulunmamaktadır. Ancak, 7316 sayılı Kanun ile 6183 sayılı Kanunun
85 inci maddesinde yapılan değişiklik kapsamında, ihtiyaten haczedilen muhafazası tehlikeli veya masraflı olan malların da derhal satılarak elde edilen
tutarların teminat olarak muhafaza edilmesine imkan sağlanmaya yönelik düzenleme
yapılmıştır.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
satılarak paraya çevrilmesi mümkün bulunmamaktadır. Ancak, ihtiyaten haczedilen malların bozulması, çürümesi gibi nedenlerle korunmasının mümkün olmadığı veya beklediği zaman önemli bir değer düşüklüğüne uğrayacağının
anlaşılması hallerinde, bu mallar derhal paraya çevrilerek, elde edilen tutarlar teminat olarak muhafaza edilecektir. ihtiyaten haczedilen malların bozulması, çürümesi gibi nedenlerle korunmasının mümkün olmadığı veya beklediği zaman önemli bir değer düşüklüğüne uğrayacağının
anlaşılması (Ek ibare:RG- 7/7/2022-31889) ya da muhafazasının tehlikeli veya masraflı
olması hallerinde, bu mallar derhal paraya çevrilerek, elde edilen tutarlar teminat olarak muhafaza edilecektir.
…
2. Zorunluluk Getirilen Ödeme ve İşlemler
Maddenin Maliye Bakanına verdiği yetkiye istinaden;
a) 1/1/2018 tarihinden itibaren uygulanmak üzere,
i) 5018 sayılı Kanuna tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner
sermaye işletmelerinin, MADDE 3- Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (2/a/v) numaralı alt bölümünde yer alan “- Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların proje ve faaliyetleri
karşılığında mahalli
idarelere sağladığı destek 2. Zorunluluk Getirilen Ödeme ve İşlemler
Maddenin Maliye Bakanına verdiği yetkiye istinaden;
a) 1/1/2018 tarihinden
itibaren uygulanmak üzere,
i) 5018 sayılı Kanuna tabi kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermaye işletmelerinin, kaynağına bakılmaksızın
hak sahiplerine (Değişik 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinin Hazine ve Maliye Bakanına vermiş olduğu yetki çerçevesinde;
- Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların yanında kamu kurum ve kuruluşlarının da proje ve faaliyetler karşılığında mahalli idarelere yapacakları
destek ödemeleri ile
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
kaynağına
bakılmaksızın hak sahiplerine (Değişik ibare:RG-3/3/2020- 31057) 5.000,- liranın üzerinde;
- Bu Tebliğ ekinde yer alan liste (EK-11),
…
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borçlarının bulunmadığına ilişkin vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılması zorunluluğu getirilmiştir.
Ancak;
- Eğitim ve öğretime yönelik burs ve diğer adlarla yapılan ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun
70 inci maddesi gereğince haczedilemeyen ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun
105 inci maddesinde sayılan tabii afetlere maruz kalanlara yapılan ödemelerinde,” satırı “- Kamu kurum ve kuruluşlarının veya
bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların mahalli idarelere proje ve faaliyetler karşılığında yaptıkları destek ödemelerinde,” şeklinde değiştirilmiş, aynı alt bölümde yer alan “- İhale usulü dışında yapılan enerji (yakacak ve
elektrik) alımı ödemelerinde,” satırından sonra gelmek üzere “- Toplu taşıma araçlarıyla personelin taşınması için yapılan ulaşım kartlarına yönelik ödemelerde,” satırı eklenmiştir. ibare:RG-3/3/2020-31057)
5.000,- liranın üzerinde;
- Bu Tebliğ ekinde yer alan liste (EK-11),
…
Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borçlarının bulunmadığına ilişkin vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılması zorunluluğu getirilmiştir.
Ancak;
- Eğitim ve öğretime yönelik burs ve diğer adlarla yapılan ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun 70 inci maddesi gereğince haczedilemeyen ödemelerde,
- 6183 sayılı Kanunun 105 inci maddesinde sayılan tabii afetlere maruz kalanlara yapılan Devlet yardımı, teşvik ve destek ödemelerinde,
- (Değişik satır:RG- 7/7/2022-31889) Kamu
kurum ve kuruluşlarının veya bütçelerine mahalli idarelerin katkıda
bulunduğu kuruluşların ulaşım, taşıma, seyahat vb. adlar
altında kart kullanılmak suretiyle şehir içi toplu taşıma araçlarıyla personel taşınması amacıyla yapılacak ödemelerde vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aranılmamasına,
- Yapılacak ödemelerden
yapılacak kesintinin aktarılacağı tahsil dairesi belirsizliğini ortadan kaldırmak için ilgilinin birden fazla tahsil dairesine borcun bulunması durumunda, kesinti tutarının en yüksek borç tutarını bildiren tahsil dairesinin hesabına aktarılmasına,
yönelik düzenlemeler yapılmıştır.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
Devlet yardımı, teşvik ve destek ödemelerinde,
- Bütçelerine mahalli idarelerin katkıda bulunduğu kuruluşların proje ve faaliyetleri karşılığında mahalli idarelere sağladığı destek ödemelerinde
- Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından, her çeşit gençlik ve spor tesisi ile eğitim ve öğretim kurumlarının yapılması, yaptırılması, kiralanması, onarım ve bakımlarının yapılması, yarım kalan tesislerin tamamlanması ve tefrişatı için mahalli idarelere (il özel idareleri, belediyeler ve köyler) verilen mali katkı kapsamında nakdi olarak yapılacak ödemelerde,
- Su alımı
ödemelerinde,
- Abonelik ücretleri, posta ve telgraf giderleri, ihale usulü dışında yapılan haberleşme
alımı ödemelerinde, mahalli idarelere proje ve faaliyetler karşılığında yaptıkları destek ödemelerinde,
- Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından, her çeşit gençlik ve spor tesisi ile eğitim ve öğretim kurumlarının yapılması, yaptırılması, kiralanması, onarım ve bakımlarının yapılması, yarım kalan tesislerin tamamlanması ve tefrişatı için mahalli idarelere (il özel idareleri, belediyeler ve köyler) verilen mali katkı kapsamında nakdi olarak yapılacak ödemelerde,
- Su alımı ödemelerinde,
- Abonelik ücretleri, posta ve telgraf giderleri, ihale usulü dışında yapılan haberleşme alımı ödemelerinde,
- İhale usulü dışında yapılan enerji (yakacak ve elektrik) alımı
ödemelerinde,
- (Ek satır:RG-7/7/2022- 31889) Toplu taşıma araçlarıyla personelin
taşınması için yapılan
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
- İhale usulü dışında ulaşım kartlarına yönelik
yapılan enerji (yakacak ödemelerde,
ve elektrik) alımı bu zorunluluk
ödemelerinde, aranılmayacaktır.
- (Ek satır:RG-
7/7/2022-31889) Toplu
taşıma araçlarıyla
personelin taşınması
için yapılan ulaşım
kartlarına yönelik
ödemelerde,
bu zorunluluk
aranılmayacaktır.
5.5. Tebliğin bu MADDE 4- Aynı Tebliğin
bölümünün “5.1.”, “5.2.”, Birinci Kısım, İkinci 5.5. Tebliğin bu bölümünün
“5.3.” ve “5.4.” alt Bölüm, “V. Amme Alacağı “5.1.”, “5.2.”, “5.3.” ve “5.4.”
bölümlerinde belirtilen Ödenmeden alt bölümlerinde belirtilen
kurum ve kuruluşların, Yapılmayacak İşlemler ile kurum ve kuruluşların, hak
hak sahiplerine ödeme İşlem Yapanların sahiplerine ödeme
yapmadan önce vadesi Sorumlulukları” başlıklı yapmadan önce vadesi
geçmiş borç durumunu bölümünün (5.5.) geçmiş borç durumunu
gösterir belgeyi numaralı alt bölümünün gösterir belgeyi aramaları
aramaları üçüncü paragrafında yer gerekmektedir.
gerekmektedir. alan “vadesi geçmiş borç 6183 sayılı Kanunun 22/A
6183 sayılı Kanunun durumunu gösterir belgeyi maddesinin Maliye
22/A maddesinin Maliye düzenleyen” ibaresi “en Bakanına verdiği “yapılacak
Bakanına verdiği yüksek borç tutarını ödemelerden istihkak
“yapılacak ödemelerden bildiren” şeklinde sahiplerinin amme
istihkak sahiplerinin değiştirilmiştir. borçlarının kesilerek ilgili
amme borçlarının tahsil dairesine aktarılması
kesilerek ilgili tahsil zorunluluğu getirme”
dairesine aktarılması yetkisine istinaden, Tebliğin
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
zorunluluğu getirme” bu bölümünün “4/i” alt
yetkisine istinaden, bölümünde belirlenen
Tebliğin bu bölümünün alacak türlerinden yine aynı
“4/i” alt bölümünde bölümün “4/ii” alt
belirlenen alacak bölümünde belirlenen
türlerinden yine aynı tutarın üzerinde vadesi
bölümün “4/ii” alt geçmiş borcun bulunması
bölümünde belirlenen halinde, borçlunun talebinin
tutarın üzerinde vadesi bulunup bulunmadığına
geçmiş borcun bakılmaksızın ödenecek
bulunması halinde, tutardan, vadesi geçmiş
borçlunun talebinin borç durumunu gösterir
bulunup bulunmadığına belgede belirtilen borç
bakılmaksızın ödenecek tutarını aşmamak üzere
tutardan, vadesi geçmiş kesinti yapılarak ilgili tahsil
borç durumunu gösterir dairesi hesabına
belgede belirtilen borç aktarılması zorunluluğu
tutarını aşmamak üzere getirilmiştir.
kesinti yapılarak ilgili Maliye Bakanlığına bağlı
tahsil dairesi hesabına birden fazla tahsil dairesine
aktarılması zorunluluğu borcun bulunması
getirilmiştir. durumunda, kesinti
Maliye Bakanlığına bağlı tutarı (Değişik ibare:RG-
birden fazla tahsil 7/7/2022-31889) en yüksek
dairesine borcun borç tutarını bildiren tahsil
bulunması durumunda, dairesinin hesabına
kesinti tutarı “vadesi aktarılacaktır.
geçmiş borç durumunu Kesinti tutarının aktarıldığı
gösterir belgeyi tahsil dairesi, bu tutarın hak
düzenleyen tahsil sahibinin borçlarına
dairesinin hesabına mahsup edilmesini
aktarılacaktır. sağlayacaktır. Kesinti
tutarının tahsil dairelerine
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
Kesinti tutarının olan borç toplamından az
aktarıldığı tahsil dairesi, olması halinde, kesinti tutarı
bu tutarın hak sahibinin tahsil daireleri arasında
borçlarına mahsup garameten taksim
edilmesini edilecektir.
sağlayacaktır. Kesinti
tutarının tahsil
dairelerine olan borç
toplamından az olması
halinde, kesinti tutarı
tahsil daireleri arasında
garameten taksim
edilecektir.
MADDE 5- Aynı Tebliğin 6.1. (Değişik:RG- 5326 sayılı Kanunun
Birinci Kısım, İkinci Bölüm, 8/6/2021-31505) 17 nci maddesinin
“V. Amme Alacağı 6183 sayılı Kanunun 22/A yedinci fıkrası gereği,
Ödenmeden maddesi kapsamında 6183 sayılı Kanunun
Yapılmayacak İşlemler ile uygulanacak idari para 22/A maddesi uyarınca
İşlem Yapanların cezası tutarları yıllar verilecek idari para
Sorumlulukları” başlıklı itibarıyla aşağıdaki tabloda cezası tutarının her yıl
bölümünün (6.1.) numaralı gösterilmiştir. 213 sayılı Kanunun
alt bölümünde yer alan mükerrer 298 inci
tabloya aşağıdaki satır “ maddesine göre
eklenmiştir. 2022 9.013,- belirlenen yeniden
“ ” değerleme oranına
2022 9.013,- göre arttırılması
” gerektiğinden, 2022
yılı için artırılan tutar
Seri:A Sıra No:1
Tahsilat Genel
Tebliğinin ilgili yerine
işlenmiştir.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
MADDE 6- Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Birinci Bölümünde yer alan “X- Haczin Neticeleri” başlıklı bölümün başlık numarası “XI” olarak değiştirilmiş ve sonraki bölüm başlıkları buna göre teselsül ettirilmiştir. Tebliğinin İkinci Kısım, Birinci Bölümünde yer alan “X- Haczin Neticeleri” başlıklı bölümün başlık numarası “XI” olarak değiştirilmiş ve sonraki bölüm başlıkları buna göre teselsül
ettirilmiştir.
IV- Menkul Malların Satışı (Değişik:RG- 8/6/2021-31505)
1. 6183 sayılı Kanunun menkul malların satılmasına dair
hükümlerine göre, menkul malların satışının esas olarak alacaklı tahsil dairelerince yapılması gerekmektedir.
15/4/2021 tarihli ve 7316 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 1 inci maddesiyle 6183 sayılı
Kanunun 85 inci maddesinde menkul
malların fiziki ortamda MADDE 7- Aynı Tebliğin İkinci Kısım, İkinci Bölüm, “IV- Menkul Malların
Satışı” başlıklı bölümünün
(3) numaralı alt bölümünün altıncı paragrafında yer alan
“teminat mektubu” ibaresi “6183 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (2) numaralı bendinde yazılı
teminatların” şeklinde değiştirilmiş ve yedinci paragrafında yer alan “teminat mektubu”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ya da sigorta şirketlerince verilen kefalet senedi” ibaresi eklenmiştir. IV- Menkul Malların Satışı (Değişik:RG-8/6/2021- 31505)
1. 6183 sayılı Kanunun menkul malların satılmasına dair hükümlerine göre, menkul malların satışının esas olarak alacaklı tahsil dairelerince yapılması gerekmektedir.
15/4/2021 tarihli ve 7316 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 1 inci maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde menkul malların fiziki ortamda satışına ilave olarak elektronik ortamda da 7417 sayılı Kanunla
6183 sayılı Kanunun
10 uncu maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak, 6183 sayılı Kanun
kapsamında yapılacak menkul mal satışlarında para veya teminat mektubunun yanında kefalet senetlerinin de teminat olarak alınabilmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
satışına ilave olarak satışına imkan veren
elektronik ortamda da değişiklik yapılmıştır.
satışına imkan veren Buna göre, menkul malların
değişiklik yapılmıştır. satışının alacaklı tahsil
Buna göre, menkul dairelerince esas itibarıyla
malların satışının açık artırma usulüne göre
alacaklı tahsil fiziki veya elektronik
dairelerince esas ortamda yapılması
itibarıyla açık artırma gerekmektedir.
usulüne göre fiziki veya …
elektronik ortamda Diğer taraftan, artırmaya
yapılması katılmak için teminat
gerekmektedir. yatırdığı halde mal
… kendisine ihale edilmeyen
Diğer taraftan, artırmaya kişilerden alınan
katılmak için teminat teminatların iade edileceği
yatırdığı halde mal tabiidir.
kendisine ihale 7316 sayılı Kanunla 6183
edilmeyen kişilerden sayılı Kanunun 85 inci
alınan teminatların iade maddesine ikinci fıkra
edileceği tabiidir. olarak eklenen hükümle
7316 sayılı Kanunla alacaklı amme idarelerine
6183 sayılı Kanunun 85 menkul malın türü veya
inci maddesine ikinci değeri ile satış şeklini esas
fıkra olarak eklenen alarak teminat alınmayacak
hükümle alacaklı amme halleri belirlemeye, para
idarelerine menkul malın yerine (Değişik ibare:RG-
türü veya değeri ile satış 7/7/2022-31889) 6183
şeklini esas alarak sayılı Kanunun 10 uncu
teminat alınmayacak maddesinin birinci
halleri belirlemeye, para fıkrasının (2) numaralı
yerine teminat mektubu bendinde yazılı
alınmasına karar teminatların alınmasına
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
vermeye yetki verilmiştir.
Bu kapsamda, Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince yapılacak menkul mal satışlarında;
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- lira ve altında olması halinde teminat alınmaması,
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- liranın üzerinde olması halinde teminatın para veya teminat
mektubu olarak alınması,
uygun bulunmuştur. karar vermeye yetki verilmiştir.
Bu kapsamda, Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince yapılacak menkul mal satışlarında;
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- lira ve altında olması halinde teminat alınmaması,
- menkul malın rayiç değerinin 10.000,- liranın üzerinde olması halinde teminatın para veya teminat mektubu (Ek ibare:RG- 7/7/2022-31889) ya da sigorta şirketlerince verilen kefalet senedi olarak alınması,
uygun bulunmuştur.
II- Gayrimenkullerin Satışı
1. (Değişik:RG- 8/6/2021-31505)
6183 sayılı Kanunun
7316 sayılı Kanunla
değiştirilen 90 ıncı maddesinde “Gayrimenkuller, satış
komisyonlarınca fiziki MADDE 8- Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II-
Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (1) numaralı alt bölümünde yer alan (b) bendinin üçüncü paragrafının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Şu kadar ki, satış
komisyonuna başkanlık II- Gayrimenkullerin Satışı
1. (Değişik:RG-8/6/2021-
31505)
6183 sayılı Kanunun 7316 sayılı Kanunla değiştirilen
90 ıncı maddesinde “Gayrimenkuller, satış komisyonlarınca fiziki veya elektronik ortamda açık
artırma ile satılır. Satış 7316 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle değişik 6183 sayılı
Kanunun 90 ıncı maddesinin vermiş olduğu yetki çerçevesinde, defterdar
yardımcısının olmadığı yerler için satış komisyonu başkanının
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
veya elektronik ortamda açık artırma ile satılır. Satış komisyonunun oluşumu alacaklı amme idarelerince belirlenir. Komisyonun çalışma usul ve esaslarını belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
…
Satış komisyonu başkan veya üyelerinin görevlerinin başında bulunmaması veya belirlenen unvanlarda memur bulunmaması halinde bunlara vekalet edenler başkan veya üye sıfatıyla
komisyonda görev yaparlar. yapacak defterdar yardımcısının olmadığı yerlerde satış
komisyonuna defterdar başkanlık yapar.” komisyonunun oluşumu alacaklı amme idarelerince belirlenir. Komisyonun çalışma usul ve esaslarını belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
…
Satış komisyonu başkan veya üyelerinin görevlerinin başında bulunmaması veya belirlenen unvanlarda memur bulunmaması halinde bunlara vekalet edenler başkan veya üye sıfatıyla komisyonda görev yaparlar. (Ek cümle:RG- 7/7/2022-31889) Şu kadar ki, satış komisyonuna başkanlık yapacak defterdar yardımcısının olmadığı yerlerde satış komisyonuna defterdar başkanlık yapar. belirlenmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.
.1. Menkul Mal Satışlarına İlişkin İlan Elektronik ortamda satışı yapılacak menkul mallara ilişkin ilanlar, elektronik satış platformunda,
artırmanın başlangıç MADDE 9- Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I. Elektronik Ortamda Satış” başlıklı bölümünün (3.1.) numaralı alt bölümünde yer alan (4) numaralı bent aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir. 3.1. Menkul Mal Satışlarına İlişkin İlan Elektronik ortamda satışı yapılacak menkul mallara ilişkin ilanlar, elektronik satış platformunda, artırmanın başlangıç Menkul ve gayrimenkul mal satış ilanlarında, menkul ve gayrimenkul mal artırmalarına
iştirak için sigorta şirketleri tarafından düzenlenen kefalet
senetlerinin teminat
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
tarihinden en az onbeş gün önce yapılır.
Menkul mal satış ilanında;
1 - Menkul malın elektronik ortamda
elektronik satış platformunda satılacağı, 2 - Satılacak malın cinsi, mahiyeti, önemli vasıfları, rayiç değeri, bulunduğu yer ve görselleri, satışa konu malın alıcısında özel nitelik aranılması durumunda bu nitelikler ile hangi masrafların alıcıya ait olacağı,
3 - Birinci ve ikinci
artırmanın yapılacağı gün ve saat aralığı,
4 - Artırmaya iştirak için teminat alınıp alınmayacağı, teminat alınması durumunda; alınacak teminat tutarını ilgili tahsil dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırabilecekleri, teminat mektubunun teminat olarak verilmesi halinde
mektubu, tahsil “4 - Artırmaya iştirak için teminat alınıp
alınmayacağı, teminat alınması durumunda; alınacak teminat tutarını ilgili tahsil dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırabilecekleri, teminat mektubunun veya sigorta şirketlerince verilen kefalet senedinin teminat olarak verilmesi halinde bunları tahsil dairesine tevdi etmeleri veya gerekli teyit işlemlerinin yapılabilmesi amacıyla elektronik satış platformunda mektup veya senet bilgilerinin girişini yapmaları gerektiği, teminatın hangi tarihe kadar yatırılabileceği veya teminat mektubunun veya kefalet senedinin hangi tarihe kadar
verilebileceği,” tarihinden en az onbeş gün önce yapılır.
Menkul mal satış ilanında; 1 - Menkul malın elektronik ortamda elektronik satış platformunda satılacağı,
2 - Satılacak malın cinsi, mahiyeti, önemli vasıfları, rayiç değeri, bulunduğu yer ve görselleri, satışa konu malın alıcısında özel nitelik aranılması durumunda bu nitelikler ile hangi masrafların alıcıya ait olacağı,
3 - Birinci ve ikinci artırmanın yapılacağı gün ve saat aralığı,
4 – (Değişik:RG-7/7/2022-
31889) Artırmaya iştirak için teminat alınıp
alınmayacağı, teminat alınması durumunda; alınacak teminat tutarını ilgili tahsil dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırabilecekleri, teminat mektubunun veya sigorta şirketlerince verilen kefalet senedinin teminat olarak verilmesi halinde bunları tahsil dairesine tevdi
etmeleri veya gerekli teyit olarak verilmesi halinde yapılması gereken işlemlere ilişkin açıklamalara yer verilmiştir.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
dairesine tevdi etmeleri işlemlerinin yapılabilmesi
veya gerekli teyit amacıyla elektronik satış
işlemlerinin platformunda mektup veya
yapılabilmesi amacıyla senet bilgilerinin girişini
elektronik satış yapmaları gerektiği,
platformunda mektup teminatın hangi tarihe kadar
bilgilerinin girişini yatırılabileceği veya teminat
yapmaları gerektiği, mektubunun veya kefalet
teminatın hangi tarihe senedinin hangi tarihe
kadar yatırılabileceği kadar verilebileceği,
5 - Elektronik satış platformunda ve diğer mecraalarda yapılan ilan metinleri arasında farklılık bulunması halinde elektronik ortamda yapılan ilanın esas olduğu, bu farklılığın ihalenin geçerliliğini etkilemeyeceği,
…
veya teminat mektubunun hangi tarihe kadar verilebileceği,
5 - Elektronik satış platformunda ve diğer mecraalarda yapılan ilan metinleri arasında
farklılık bulunması
halinde elektronik ortamda yapılan ilanın esas olduğu, bu farklılığın ihalenin geçerliliğini etkilemeyeceği,
3.2. Gayrimenkul Mal Satışlarına İlişkin İlan Elektronik ortamda
satışı yapılacak gayrimenkullere ilişkin olarak 6183 sayılı
Kanunun 93 üncü MADDE 10- Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I. Elektronik Ortamda Satış” başlıklı bölümünün (3.2.) numaralı alt bölümünde yer alan (5) 3.2. Gayrimenkul Mal Satışlarına İlişkin İlan Elektronik ortamda satışı yapılacak gayrimenkullere ilişkin olarak 6183 sayılı Kanunun 93 üncü maddesi
hükmüne göre gazetede
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
maddesi hükmüne göre gazetede yapılacak ilan ile elektronik ortamda yapılacak ilanda aşağıdaki hususlara yer verilecek ve ilan artırmanın başlangıç tarihinden en az onbeş gün önce başlamak suretiyle yapılacaktır. Ayrıca, gazetelerde yapılacak ilanlarda, bu Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (4.2.) ve (4.3.) numaralı alt bölümlerinde yapılan açıklamalar da dikkate alınacaktır.
Gayrimenkul mal satış
ilanında:
1 - Gayrimenkul malın elektronik ortamda
elektronik satış platformunda satılacağı,
2 - Satışa çıkarılan gayrimenkulün bulunduğu mahalle, cadde, sokak, kapı ve daire numarası,
3 - Satışa çıkarılan
gayrimenkulün durumu, numaralı bent aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“5 - Artırmaya iştirak için alınacak teminatın tutarı ve nelerin teminat olarak alınacağı, ayrıca para olarak alınacak teminatın ilgili tahsil dairesinin banka hesabına veya veznesine yatırılabileceği, teminat mektubunun veya sigorta şirketlerince verilen kefalet senedinin teminat olarak verilmesi halinde bunları tahsil dairesine tevdi etmeleri veya gerekli teyit işlemlerinin yapılabilmesi amacıyla elektronik satış platformunda mektup veya senet bilgilerinin girişini yapmaları gerektiği, teminatın hangi tarihe kadar yatırılabileceği veya teminat mektubunun veya kefalet senedinin hangi tarihe kadar verilebileceği, Devlet iç borçlanma senetleri ile bu senetler yerine düzenlenen belgelerin teminat olarak verilmesi halinde bunların vergi dairesine teslim
edileceği,” yapılacak ilan ile elektronik ortamda yapılacak ilanda aşağıdaki hususlara yer verilecek ve ilan artırmanın başlangıç tarihinden en az on beş gün önce başlamak suretiyle yapılacaktır.
Ayrıca, gazetelerde yapılacak ilanlarda, bu Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (4.2.) ve (4.3.) numaralı alt bölümlerinde yapılan açıklamalar da dikkate alınacaktır.
Gayrimenkul mal satış ilanında:
1 - Gayrimenkul malın elektronik ortamda
elektronik satış platformunda satılacağı,
2 - Satışa çıkarılan gayrimenkulün bulunduğu mahalle, cadde, sokak, kapı ve daire numarası,
3 - Satışa çıkarılan gayrimenkulün durumu, tapu kaydı, varsa kadastro çapı, evsafı ile hususi vasıfları, müştemilat ve
eklentileri ile elektronik
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
tapu kaydı, varsa ortamda yapılacak ilanda
kadastro çapı, evsafı ile gayrimenkulün görselleri,
hususi vasıfları, satışa konu malın alıcısında
müştemilat ve eklentileri özel nitelik aranılması
ile elektronik ortamda durumunda bu nitelikler ile
yapılacak ilanda hangi masrafların alıcıya ait
gayrimenkulün olacağı,
görselleri, satışa konu 4 - Gayrimenkulün
malın alıcısında özel artırılmasına esas olmak
nitelik aranılması üzere satış komisyonunca
durumunda bu nitelikler biçilen rayiç değer,
ile hangi masrafların 5 – (Değişik:RG-7/7/2022-
alıcıya ait olacağı, 31889) Artırmaya iştirak
4 - Gayrimenkulün için alınacak teminatın
artırılmasına esas olmak tutarı ve nelerin teminat
üzere satış olarak alınacağı, ayrıca
komisyonunca biçilen para olarak alınacak
rayiç değer, teminatın ilgili tahsil
5 - Artırmaya iştirak için dairesinin banka hesabına
alınacak teminatın tutarı veya veznesine
ve nelerin teminat olarak yatırılabileceği, teminat
alınacağı, ayrıca para mektubunun veya sigorta
olarak alınacak şirketlerince verilen kefalet
teminatın ilgili tahsil senedinin teminat olarak
dairesinin banka verilmesi halinde bunları
hesabına veya tahsil dairesine tevdi
veznesine etmeleri veya gerekli teyit
yatırılabileceği, teminat işlemlerinin yapılabilmesi
mektubunun teminat amacıyla elektronik satış
olarak verilmesi halinde platformunda mektup veya
mektubu, tahsil senet bilgilerinin girişini
dairesine tevdi etmeleri yapmaları gerektiği,
veya gerekli teyit teminatın hangi tarihe kadar
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
işlemlerinin yatırılabileceği veya teminat
yapılabilmesi amacıyla mektubunun veya kefalet
elektronik satış senedinin hangi tarihe
platformunda mektup kadar verilebileceği, Devlet
bilgilerinin girişini iç borçlanma senetleri ile bu
yapmaları gerektiği, senetler yerine düzenlenen
teminatın hangi tarihe belgelerin teminat olarak
kadar yatırılabileceği verilmesi halinde bunların
veya teminat vergi dairesine teslim
mektubunun hangi edileceği,
…
tarihe kadar verilebileceği, Devlet iç borçlanma senetleri ile bu senetler yerine düzenlenen belgelerin teminat olarak verilmesi halinde bunların vergi dairesine teslim edileceği,
MADDE 11- Aynı Tebliğe ekteki EK-13 eklenmiştir. Aşağıda verilmiştir. 6183 sayılı Kanunun
10 uncu maddesi kapsamında teminat olarak kabul edilecek sigorta şirketleri
tarafından düzenlenecek kefalet senetleri için esas
alınacak kefalet senedi örneği (EK-13) Tebliğe
eklenmiştir.
Düzenlemenin Önceki Hali Değişiklik Düzenlemesi Düzenlemenin Değişiklik Sonrası Hali Açıklama
MADDE 12- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 13- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
Saygılarımızla…