ÖZEL SİRKÜLER
2023 YILINDA TUTULACAK DEFTERLER VE TASDİK DURUMLARI, E-DEFTER, DEFTER BEYAN SİSTEMİ VE FİNANSAL RAPORLAMA DÜZENLEMELERİ
ÖZET |
Bu Sirküler;
hükümlerine göre 2023 yılında tutulacak defterler, tasdik durumları ile e-defter ve defter beyan sistemi ile finansal tablo düzenlemelerine ilişkindir.
Ancak söz konusu kurum, kuruluş ve işletmeler isteğe bağlı olarak TFRS’leri uygulayabileceklerdir. Finansal tabloların hazırlanmasında, ayrıca bu düzenlemelerin dikkate alınması gerekmektedir. |
Kişinin Hukuki Durumu |
Tutacağı Defterler |
Tacir (Gerçek ve tüzel kişi) |
|
Şahıs şirketleri |
|
Anonim şirketler Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler Kooperatifler |
|
Limited şirketler |
|
Devlet, il özel idaresi, belediye ve köy ile diğer kamu tüzel kişileri tarafından kurulan ve tüzel kişiliği bulunmayan ticari işletmeler ile kamu yararına çalışan dernekler ve gelirinin yarıdan fazlasını kamu görevi niteliğindeki işlere harcayan vakıflar tarafından kurulan ticari işletmeler ve bunlara benzeyen ve tüzel kişiliği bulunmayan diğer ticari teşekküller |
|
Gerçek kişi tacirlerden Vergi Usul Kanununa göre ikinci sınıf tüccar sayılanlar, yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar mezkûr Kanun hükümlerine uygun olarak işletme hesabı esasına göre defter tutabileceklerdir.
İşletme hesabı esası ve bilanço esasına göre defter tutma ayrımına ilişkin hadler, Vergi Usul Kanunu Tebliğleri ile yayımlanmaktadır. 20211 ve 20222 yılları için belirlenmiş olan bu hadler aşağıdaki gibidir. 2023 yılı için geçerli olacak hadler yıl sonuna kadar yayımlanması beklenilen Vergi Usul Kanunu Tebliği ile açıklanacaktır.
Madde No |
Konusu |
2021 Yılında Uygulanan Miktar (TL) |
2022 Yılında Uygulanan Miktar (TL) |
MADDE 177- |
Bilanço esasına göre defter tutma hadleri |
|
|
|
Alış tutarı |
300.000 |
400.000 |
Satış tutarı |
420.000 |
570.000 |
|
2- Yıllık gayrisafi iş hasılatı |
150.000 |
200.000 |
|
3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı |
300.000 |
400.000 |
1 29.12.2020 tarihli ve 31349 (1. Mükerrer) sayılı. Resmi Gazetede yayımlanan 522 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği’nde belirlenen tutarlar
221.12.2021 tarihli ve 31696 sayılı. Resmi Gazetede yayımlanan 534 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği’nde belirlenen tutarlar
Mükellefler |
Defterler |
Birinci sınıf tüccar (Bilanço Esası) |
Yevmiye defteri Defteri kebir Envanter defteri |
İkinci sınıf tüccar (İşletme Esası) |
İşletme defteri |
İşletmenin faaliyet konusuna göre ayrıca tutulması zorunlu defterler |
İmalat defteri Kombine imalat defteri Bitim işleri defteri Yabancı nakliyat kurumlarının hasılat defteri Ambar Defteri |
Serbest meslek erbabı |
Serbest meslek kazanç defteri |
Noterler |
Özel defterler |
Çiftçiler |
Çiftçi işletme defteri |
Ayrıca tutulabilecek defterler |
Banka, banker ve sigorta şirketlerinin gider vergisine ilişkin kayıtları Damga resmi kayıtları3 Menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ait kayıtlar |
3 Damga Resmi Kanununa göre yolcu bileti ücretleri, sigorta primleri ve ilan ücretleri gibi mevzular üzerinden resim istifa etmeye mecbur olan gerçek ve tüzel kişiler bu ücret primlerle istifa ettikleri damga resimleri için tarih sırasiyle bir kayıt tutmaya mecburdurlar. Tüccarlar bu kayıtları muhasebe defterlerinde tuttukları hesaplarda gösterebilirler. Kayıtların muhasebe defterinde gösterilmemesi halinde ayrı bir "Damga Resmi defteri" tutulur. Devlet müesseselerinin resmi defter ve kayıtları Damga Resmi defteri yerine geçer.
DAMGA VERGİSİ DEFTERİ 20 Seri No.lu Damga Vergisi Kanunu Genel Tebliği, R.G., 23/03/1983, 17996. “..Düzenledikleri kağıtlara ait damga vergisini makbuz karşılığı ve istihkaktan kesinti şekliyle ödeyen mükelleflerin, bu ödemelere ilişkin olarak aşağıda belirtilen esaslara göre işlem yapmaları uygun görülmüştür.
1. Bu kuruluşlar makbuz karşılığı ve istihkaktan kesinti yapılması şeklindeki ödemeleri kaydetmek için "Damga Vergisi Defteri" adı altında özel bir defter tutacaklardır. Bu defterlerin tutulmasında, Vergi Usul Kanununun kayıt nizamı ve tasdik zamanına ilişkin 215-219 uncu ve 221 inci maddelerindeki hükümlere uyulacaktır.” |
31.3.2005 tarih ve 25722 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Dernekler Yönetmeliği’nin 31’inci maddesi uyarınca; dernekler işletme hesabı esasına göre defter tutarlar. Ancak, kamu yararına çalışma statüsü bulunan dernekler ile yıllık brüt gelirleri 4.554.459 TL’yi aşan dernekler 2023 yılı hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutarlar4.
Şubesi bulunan derneklerin bilânço esasına göre defter tutmaları halinde, birinci fıkrada belirtilen hadlere bakılmaksızın, bu derneklerin şubeleri de bilânço esasına göre defter tutarlar. Her halde dernekler ile şubelerinin aynı esasta defter tutmaları zorunludur.
İşletme hesabı esasına göre defter tutan dernekler, yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutabilirler.
Bilanço esasına geçen dernekler, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşerlerse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönebilirler.
Ticari işletmesi bulunan dernekler, ticari işletmeleri için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutarlar.
Öte yandan 5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun 19’uncu maddesinde, derneklerin, yıl sonu itibarıyla faaliyetlerinin, gelir ve gider işlemlerinin sonuçlarını düzenleyecekleri beyanname ile her yıl Nisan ayı
![]() |
4 Dernekler Yönetmeliğinin 101’inci maddesine göre bu tutarlar, her yıl yeniden değerleme oranında arttırılmaktadır.
sonuna kadar mülkî idare amirliğine vermekle yükümlü oldukları ve beyannamenin düzenlenmesine ilişkin esas ve usullerin yönetmelikte düzenleneceği açıklanmış; mezkur Kanun’un 35’inci maddesinde ise Dernekler Kanununun19, 20, 23, 26, 28, 29, 30 ve 31 inci maddelerinin özel kanunlarında hüküm bulunmamak kaydıyla kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işçi ve işveren sendikaları ve üst kuruluşları için de ceza hükümleriyle birlikte uygulanacağı açıklanmıştır.
Buna göre; 5253 sayılı Dernekler Kanunu ve Dernekler Yönetmeliği’nin ilgili düzenlemeleri gereği kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işçi ve işveren sendikaları ve üst kuruluşların bu esaslar çerçevesinde Bilanço Esasında defter tutmalarının uygun olduğu değerlendirilmektedir.
Tasdik Durumu |
Türk Ticaret Kanunu |
Vergi Usul Kanunu |
|
İlk tasdik |
İlk açılışta kullanılmaya başlamadan önce tasdik ettirilecek fiziki ortamda tutulan defterler |
|
----
(Basit İstihsal Vergisi defteri dahil)
defteri; |
![]() |
5 Limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır.
Tasdik Durumu |
Türk Ticaret Kanunu |
Vergi Usul Kanunu |
|
|
|
|
9. Bu defterler yerine kullanılacak olan defterler |
Açılış onayı tasdik zamanı |
yapılır. |
Yeniden işe başlayanlar, sınıf değiştirenler ve yeni bir mükellefiyete girenler işe başlama, sınıf değiştirme ve yeni mükellefiyete girme tarihinden önce;
vergi muafiyeti kalkanlar, muaflıktan çıkma tarihinden başlayarak on gün içinde |
Tasdik Durumu |
Türk Ticaret Kanunu |
Vergi Usul Kanunu |
|
İzleyen dönemler |
Açılış onaylarının her hesap dönemi için yapılması zorunlu defterler |
---
Müdürler kurulu defteri |
---
(Basit İstihsal Vergisi defteri dahil)
kullanılacak olan defterler |
İzleyen hesap dönemlerinde açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilecek defterler6 (yeterli yaprakları bulunması kaydıyla) |
|
|
|
İzleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayı zamanı |
İzleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna |
Ötedenberi işe devam etmekte olanlar defterin kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda |
![]() |
6 TTK’nın 64/3’üncü fıkrasına göre pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet dönemlerinde de AÇILIŞ ONAYI YAPTIRILMAKSIZIN kullanılmaya devam edilebilir.
Tasdik Durumu |
Türk Ticaret Kanunu |
Vergi Usul Kanunu |
|
|
|
kadar noter tarafından yapılır. |
|
Yaprakları bulunması halinde yeni hesap döneminin ilk ayı içerisinde onay yenilemek suretiyle kullanılacak defterler |
---
Müdürler kurulu defteri |
---
(Basit İstihsal Vergisi defteri dahil)
kullanılacak olan defterler |
|
Onaya tabi defterlerin hesap dönemi içinde dolması dolayısıyla veya başka sebeplerle yıl içinde yeni defter kullanılması |
Kullanmaya başlamadan önce |
Kullanmaya başlamadan önce |
Tasdik Durumu |
Türk Ticaret Kanunu |
Vergi Usul Kanunu |
|
Kapanış tasdiki |
Kapanış onayına tabi defterler |
--- Müdürler kurulu defteri |
- |
Kapanış onayı zamanı |
Yevmiye Defteri; izleyen hesap döneminin altıncı ayı Yönetim kurulu karar defteri izleyen hesap döneminin birinci ayının sonu Vergi Usul Kanununun 13 üncü ve 15 inci maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı tarafından mücbir sebep halinin ilan edildiği yerlerde, defterlerin kapanış onayları, mücbir sebebin sona erdiği tarihi takip eden ikinci ayın sonuna kadar yapılabilir. |
- |
Tacirler tarafından fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterinin açılış onayları kuruluş sırasında ve kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna kadar noter tarafından yapılır. Açılış onaylarının noter tarafından yapıldığı hallerde ticaret sicili tasdiknamesinin noterce aranması zorunludur. Ticaret sicili tasdiknamesinin aslı ibraz edilmek kaydıyla bir örneği noterce saklanır.
Ticaret şirketleri dışındaki gerçek ve tüzel kişi tacirlerin kuruluş sırasında yaptıracakları ticari defterlere ilişkin açılış onaylarında ticaret sicili tasdiknamesi aranmaz.
Anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin kuruluşunda, ticari defterlerin açılış onayları şirket merkezinin bulunduğu ticaret sicili müdürlüğü tarafından yapılır.
Defter |
Asgari Olması Gereken Bilgiler |
Yevmiye defteri |
|
Defteri kebir |
ç) Toplu hesaplarda yardımcı nihai hesapların isimleri. |
Envanter defteri |
Taşınmazların, alacakların, borçların, nakit para tutarının ve varlıklar ile borçların değerleri |
Pay defteri |
ç) Varsa intifa hakkı sahiplerinin iletişim bilgileri,
ı) Payın edinimi ve devrine ilişkin gerekli açıklamalar. |
Genel kurul toplantı ve müzakere defteri |
Tüzel kişi tacirlerin genel kurul toplantılarında görüşülen hususlar ve alınan kararlar (Genel kurul toplantı ve müzakere defteri, şirket genel kurul toplantısı yapılırken genel kurulda sorulan sorular, verilen cevaplar, sunulan önergeler, alınan kararlar işlenerek düzenlenebileceği gibi hazırlanan toplantı tutanağının deftere yapıştırılması şeklinde de tutulabilir.) |
Defter |
Asgari Olması Gereken Bilgiler |
|
Kollektif ve komandit şirketlerde yönetimle görevlendirilen ortağın veya ortakların yahut bütün ortakların şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar da genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilir. |
Müdürler kurulu karar defteri |
Limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır. Kararların genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur. Ayrı bir müdürler kurulu karar defteri tutulması halinde müdür veya müdürler kurulu kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilemez. |
Türk Ticaret Kanunu’na göre |
Vergi Usul Kanununa göre |
10 yıl |
5 yıl |
Her tacir; tutmakla yükümlü olduğu ticari defterleri ve bu defterlere yapılan kayıtların dayandığı belgeleri sınıflandırılmış bir şekilde on yıl saklamakla yükümlüdür. Saklama süresi, ticari defterlere son kaydın yapıldığı veya muhasebe belgelerinin oluştuğu takvim yılının bitişiyle başlar. |
Zamanaşımı süreleri dikkate alınarak Örn. Yıllara yaygın inşaat işinde hesap dönemi bütünlüğü dikkate alınmalıdır. |
Elektronik ortamda tutulacak defterler ile ilgili olarak 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 1 Sıra Numaralı Elektronik Defter Genel Tebliği hükümleri ile 17 Aralık 2017 tarihli ve 30273 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 486 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği hükümleri dikkate alınmalıdır.
e-defter tutmak zorunda olanlar ve uygulamaya geçiş zamanı |
Buna göre; 2022 yılında bağımsız denetime tabi olma şartlarını sağlayan mükellefler de 2023 yılı defterlerini e-Defter olarak tutmak zorundadırlar.
|
|
Buna göre e-Fatura uygulamasına 2021 yılı içinde zorunlu olarak geçen mükellefler 2022 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e-defter olarak tutmakta olup; 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e-defter olarak tutacaklardır.
ç) Aracı hizmet sağlayıcıları, internet reklamcılığı hizmet aracıları ile internet ortamında ilan yayınlayanlar 1/7/2020 tarihine kadar (2020 veya müteakip hesap dönemlerinden itibaren bu paragrafta belirtilen işler ile iştigal etmek üzere işe başlayacak mükellefler ise işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde) başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e-defter olarak tutacaklardır.
-2020 veya 2021 hesap dönemleri için 1 Milyon TL ve üzeri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) olanlar 1/7/2022 tarihine kadar; -2022 veya müteakip hesap dönemleri için 500 Bin TL ve üzeri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) olanlar ilgili hesap dönemini izleyen yedinci ayın başına kadar,
başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. Kendilerine veya aracı hizmet sağlayıcılarına ait internet sitelerinde veya diğer her türlü elektronik ortamlarda mal veya hizmet satışını gerçekleştiren mükelleflerden e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e-defter olarak tutmak zorundadır.
Hakkında Kanun hükümlerine göre komisyoncu veya tüccar olarak |
|
sebze ve meyve ticaretiyle iştigal eden mükellefler 1/1/2020 tarihine kadar (2020 veya müteakip hesap dönemlerinden itibaren bu paragrafta belirtilen işler ile iştigal etmek üzere işe başlayacak mükellefler ise işe başlama tarihinden itibaren 3 ay içinde) başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır. Buna göre, e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen söz konusu mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e- defter olarak tutacaklardır.
Buna göre, e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen söz konusu mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e- defter olarak tutacaklardır.
-2020 veya 2021 hesap dönemleri için 1 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler 1/7/2022 tarihine kadar, |
|
- 2022 veya müteakip hesap dönemleri için 500 Bin TL ve üzeri olan mükellefler ilgili hesap dönemini izleyen yedinci ayın başına kadar.
başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.
Buna göre, e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen söz konusu mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e- defter olarak tutacaklardır.
h) Kültür ve Turizm Bakanlığı ile belediyelerden yatırım ve/veya işletme belgesi almak suretiyle konaklama hizmeti veren otel işletmelerinden 22/1/2022 (bu tarih dâhil) itibarıyla faaliyette bulunanlar 1/7/2022 tarihine, bu tarihten sonra faaliyete başlayanlar ise, faaliyete başladıkları ayı izleyen dördüncü ayın başına kadar başvurularını ve fiili geçiş hazırlıklarını tamamlayarak e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.
Buna göre, e-Fatura uygulamasına 2022 yılı içinde zorunlu olarak geçen söz konusu mükellefler 2023 yılı yevmiye ve kebir defterlerini e- defter olarak tutacaklardır.
ı) GİB yapılan analiz veya inceleme çalışmaları neticesinde riskli ya da vergiye uyum düzeyi düşük olduğu tespit edilen mükellefleri veya mükellef gruplarını faaliyet, sektör ve ciro tutarına bağlı olmaksızın, yazılı bildirim yapmak ve geçiş hazırlıkları için en az 3 ay süre vermek suretiyle e-Defter uygulamasına geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir. Kendisine yazılı bildirim yapılan mükelleflerin, yazılı bildirimde belirtilen süreler içinde e-Defter uygulamasına dâhil olması gerekmektedir.
i) 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu kuruluşlarının e- Defter uygulamasından yararlanma zorunluluğu bulunmamakla birlikte isteğe bağlı olarak uygulamaya dâhil olabilirler. |
|
j) e-Defter uygulamasına geçme zorunluluğu olduğu belirtilen mükellefler; tam bölünme, birleşme (devralma şeklinde birleşme ve yeni kuruluş şeklinde birleşme) veya tür (nev’i) değişikliğine gitmeleri halinde devrolunan veya birleşilen tüzel kişi mükellefler ile tam bölünme veya tür (nev’i) değişikliği sonucunda ortaya çıkan yeni tüzel kişi mükellefler elektronik defter uygulamasına geçmek zorundadır. Uygulamalara geçme süresi hiçbir koşulda işlemin ticaret siciline tescil tarihini izleyen ayın başından itibaren 3 ayı geçemez. |
Elektronik Ortamda Tutulacak Defterler |
Hali hazırda yevmiye defteri ve büyük defterin elektronik defter kapsamında tutulması öngörülmüş olup, ilerleyen dönemlerde diğer yasal defterlerle ilgili duyuru yapılacağı belirtilmiştir. (Defter Beyan Sistemine ilişkin bilgilere izleyen bölümde yer verilmiştir.) |
Elektronik Defterlerin Tutulması ve Oluşturulması |
Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dâhil olanlar, edefter.gov.tr adresinde duyurulan format ve standartlara uygun olarak aylık dönemler itibarıyla e-Defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır.
Vergi Usul Kanununun 219 uncu maddesinin (b) bendinde belirtilen ve defter kaydı yerine geçecek belgelerin (bundan sonra “Muhasebe Fişi” olarak anılacaktır), e-Defter kayıtları ile birlikte muhafaza edilmesi ve yetkili mercileri tarafından istenildiğinde ibraz edilmesi zorunludur.
e-Defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayına ait beratın alınması açılış onayı, son ayına ait beratın alınması kapanış onayı, diğer aylara ait beratların alınması ise ilgili aylara ait defterlerin noter onayı yerine geçer.
Türk Ticaret Kanunu’nun 64 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan yetki kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığınca müştereken belirlenen usul, esas ve süreler dahilinde elektronik ortamda tutulan defterler için berat alınması, elektronik ortamda tutulan diğer defterlerin ise Hazine ve |
|
Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen usul, esas ve süreler dahilinde onaylanması bu Kanun uygulamasında tasdik hükmündedir. Berat ve onayın belirlenen usul, esas ve süreler dahilinde alınmaması veya yapılmaması durumunda defterler tasdik ettirilmemiş sayılır. (VUK MADDE 226/A) |
|||||
Dileyen mükellefler, her hesap dönemine ilişkin ilk ayda (hesap dönemi içinde işe başlayanlarda işe başlanılan ayda), tercihlerini e-Defter uygulaması aracılığıyla elektronik ortamda bildirmeleri şartıyla, her bir geçici vergi döneminin aylarına ait e-Defter ve berat dosyalarını her ay için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili olduğu geçici vergi dönemine ilişkin geçici vergi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar (son dönem geçici vergi dönemine ilişkin ayların defter ve berat dosyalarının gelir vergisi mükelleflerinde gelir vergisi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar, kurumlar vergisi mükelleflerinde ise kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği ayın sonuna kadar) oluşturma, NES veya Mali Mühürle imzalama/onaylama ve berat dosyalarını e-Defter uygulamasına yükleyerek Başkanlıkça onaylı halini alma imkânından da yararlanabilirler. Tercihlerini bu bentte belirtilen süre içinde bildirmeyen mükellefler hakkında bu fıkranın 1 ve 2 numaralı bentlerinde belirtilen tarihler esas alınır. Ayrıca yapılan tercih, tercih bildirim süresi içinde yapılan değişiklikler hariç olmak üzere, müteakip hesap dönemlerine ait tüm aylar için geçerlidir. Tercihini geçici vergi dönemi bazında yapan mükelleflerden, defter ve berat dosyalarına ilişkin işlemlerini belirtilen sürede gerçekleştirmeyenler hakkında cezai müeyyidelerin tayininde her bir ay, ayrı ayrı dikkate alınır. |
||||||
|
Dönem |
Aylık Yüklenme Tercihinde Bulunulması Halinde |
Geçici Vergi Dönemleri Bazında Yükleme Tercihinde Bulunulması Halinde |
|
||
Ocak |
Nisan ayı sonu |
Ocak- Şubat- Mart |
|
|||
Şubat |
Mayıs ayı sonu |
Mayıs ayı sonu |
||||
Mart |
Haziran ayı sonu |
|
||||
Nisan |
Temmuz ayı sonu |
Nisan- Mayıs- |
Ağustos ayı sonu |
|
|
Mayıs |
Ağustos ayı sonu |
Haziran |
|
|
Haziran |
Eylül ayı sonu |
|||||
Temmuz |
Ekim ayı sonu |
Temmuz- Ağustos- Eylül |
Kasım ayı sonu |
|||
Ağustos |
Kasım ayı sonu |
|||||
Eylül |
Aralık ayı sonu |
|||||
Ekim |
Ocak ayı sonu |
Ekim- Kasım- Aralık |
Gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar |
|||
Kasım |
Şubat ayı sonu |
|||||
Aralık |
Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar |
|||||
Aylık dönem, sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez. Hesap dönemi veya takvim yılı içerisinde de e-Defter tutmaya başlanabilir. Ancak hesap dönemi veya takvim yılı içerisinde e-Defter tutmaya başlayanlar, başladıkları tarihi izleyen bir aylık süre içerisinde eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır. |
||||||
Elektronik Defterlerin Muhafazası ve İbrazı |
Tebliğ kapsamında, e-Defter uygulamasına dâhil olanlar, muhafaza ve ibraz ödevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara uygun hareket etmek zorundadırlar:
elektronik ortamda oluşturulan muhasebe fişleri ve ilgili berat |
|
dosyalarını vergi kanunları, Türk Ticaret Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler dâhilinde elektronik, manyetik veya optik ortamlarda (kağıt ortamda tutulması tercih edilen muhasebe fişleri kağıt ortamda) muhafaza ve istenildiğinde elektronik, manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir şekilde ibraz etmekle yükümlüdür. ç) Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, e-Defter dosyalarının, elektronik ortamda oluşturulan muhasebe fişlerinin ve berat dosyalarının doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin olan (elektronik imza ve mali mühür değerleri dâhil) her türlü elektronik kayıt ve veri ile doğrulama ve görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup, e- Defterlere istenildiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir biçimde görüntüleyebilmeyi ve okunabilir kağıt baskılarını üretebilmeyi sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir.
tarafından hazırlanarak edefter.gov.tr adresinde yayımlanan “e- |
|
Defter Saklama Kılavuzu”nda açıklanır. e-Defter ve berat dosyalarına ait ikincil kopyalarının bu fıkra uyarınca muhafazası için gerekli yükleme işlemlerinde bu Tebliğin (4.3.4) numaralı fıkrasında belirtilen süreler dikkate alınır. f) e-Defter ve berat dosyalarının ikincil kopyalarının muhafaza işleminin Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerin ya da Başkanlığın bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilmesi, mükellefin asıl e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. |
Elektronik defter uygulamasında ihtiyarilik |
1 Sıra Numaralı Elektronik Defter Genel Tebliğ ile belirlenen zorunluluk kapsamına girmeyenlerden 17/12/2017 tarihli ve 30273 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 486) ile usul ve esasları belirlenen Defter Beyan Sistemi kapsamı dışında kalan mükelleflerin de istemeleri halinde e-Defter uygulamasına dâhil olması mümkündür. e-Defter uygulamasına isteğe bağlı olarak dâhil olanlar, başvurularını izleyen ayın başından itibaren defterlerini e-Defter olarak tutabilirler. |
Elektronik defter tutanların kağıt ortamında defter tutmaları |
Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dâhil olanlar, edefter.gov.tr adresinde duyurulan format ve standartlara uygun olarak aylık dönemler itibarıyla e-Defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır. Bu Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dahil olan mükellefler dahil oldukları aydan itibaren söz konusu defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar. Bu mükelleflerin kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılır. |
Defter Beyan Sistemi |
17 Aralık 2017 tarihli ve 30273 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 486 sıra No’lu VUK Genel Tebliğinde;
mükellef olanlar hariç) olan mükelleflerin kayıtlarının 1 Ocak 2018,
tarihinden itibaren elektronik ortamda tutulması, bu mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların defterlerinin bu kayıtlardan hareketle |
|
elektronik ortamda oluşturulması ve saklanması, vergi beyannamesi, bildirim ve dilekçelerin elektronik ortamda verilebilmesi ile elektronik ortamda belge düzenlenebilmesi amacıyla geliştirilen Defter-Beyan Sistemini kullanmaları zorunluluğu getirilmiştir. Bu zorunluluk 2023 yılı için de devam etmektedir. |
Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulabilecek Defterler |
|
|
Defter-Beyan Sistemi vasıtasıyla elektronik ortamda tutulan defterlerin |
|
açılış onayı; ilk defa veya yeniden işe başlama ile sınıf değiştirme |
|
hallerinde kullanmaya başlamadan önce, izleyen faaliyet |
|
dönemlerindeki açılış onayları ise defterlerin kullanılacağı faaliyet |
|
döneminin ilk gününde Başkanlık tarafından elektronik olarak yapılır. |
|
Açılış onayı 213 sayılı Kanunda öngörülen tasdik hükmündedir. |
Defter-Beyan Sistemi üzerinden |
Defterlere, ait oldukları takvim yılına ilişkin gelir vergisi |
tutulacak defterlerde açılış ve |
beyannamesinin verilmesi gereken ayı izleyen ikinci ayın sonuna |
kapanış onayı |
kadar, Başkanlık tarafından elektronik ortamda kapanış onayı yapılır. |
|
Defter-Beyan Sistemi üzerinden tutulan defterler, 213 sayılı Kanun |
|
kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir. |
|
Defter-Beyan Sistemi kapsamında olan mükelleflerden defter |
|
tutmak zorunda olanların, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar |
|
dışında kâğıt veya elektronik ortamda tuttukları diğer defterlerin |
|
hukuki geçerliliği bulunmamaktadır. |
2023 yılı aylık veya 3 aylık (geçici vergi dönemleri bazında) olarak berat dosyası yükleyenler için e- Defter ve berat dosyalarının ikincil kopyalarının saklanmak üzere GİB’in bilgi işlem sistemlerine aktarım zamanı; e-Defterlerin oluşturulması, imzalanması ve bunlara ait berat dosyalarının e-Defter uygulamasına yükleme süresinin son gününü takip eden on beşinci günün sonuna kadar belirlenmiş olup dönemler bazında aktarım zamanları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Dönem |
Berat yükleme zamanı |
Aktarım zamanı |
Ocak-Şubat-Mart |
2023 Mayıs ayı sonu |
15 Haziran 2023’e kadar |
Nisan-Mayıs-Haziran |
2023 Ağustos ayı sonu |
15 Eylül 2023’e kadar |
Temmuz-Ağustos-Eylül |
2023 Kasım ayı sonu |
15 Aralık 2023’e kadar |
Ekim-Kasım-Aralık (Gerçek) |
2024 Mart ayı sonu |
15 Nisan 2024’e kadar |
Ekim-Kasım-Aralık (Tüzel) |
2024 Nisan ayı sonu |
15 Mayıs 2024’e kadar |
Dönem |
Berat yükleme zamanı |
Aktarım zamanı |
Ocak |
2023 Nisan ayı sonu |
15 Mayıs 2023’e kadar |
Şubat |
2023 Mayıs ayı sonu |
15 Haziran 2023’e kadar |
Mart |
2023 Haziran ayı sonu |
17 Temmuz 2023’e kadar |
Nisan |
2023 Temmuz ayı sonu |
17 Ağustos 2023’e kadar |
Mayıs |
2023 Ağustos ayı sonu |
18 Eylül 2023’e kadar |
Haziran |
2023 Eylül ayı sonu |
16 Ekim 2023’e kadar |
Temmuz |
2023 Ekim ayı sonu |
15 Kasım 2023’e kadar |
Ağustos |
2023 Kasım ayı sonu |
15 Aralık 2023’e kadar |
Eylül |
2023 Aralık ayı sonu |
15 Ocak 2024’ye kadar |
Dönem |
Berat yükleme zamanı |
Aktarım zamanı |
Ekim |
2024 Ocak ayı sonu |
15 Şubat 2024’ye kadar |
Kasım |
2024 Şubat ayı sonu |
15 Mart 2024’ye kadar |
Aralık (Gerçek) |
2024 Mart ayı sonu |
15 Nisan 2024’ye kadar |
Aralık (Tüzel) |
2024 Nisan ayı sonu |
15 Mayıs 2024’ye kadar |
GİB tarafından yayımlanacak sirküler ile e-Defterlerin oluşturulması, imzalanması ve bunlara ait berat dosyalarının e-Defter uygulamasına yükleme sürelerinin uzatılması durumunda aktarım zamanın hesabında, ilgili sirkülerde belirlenecek tarihi izleyen 15 inci günün sonu (resmi tatile denk geldiği durumlarda tatil bitimini izleyen ilk iş günü sonu) aktarım zamanının sonu olarak dikkate alınacaktır.
Bu uygulamanın kanuni defterleri saklama ve ibraz yükümlülüğünü ortadan kaldırmadığı unutulmamalıdır.
Mükellefler, belirlenen tarihleri aşmamak kaydıyla e-Defter dosyaları ile bunlara ilişkin berat dosyalarının ikincil kopyalarını istedikleri zaman yüklemekte serbestlerdir. Bahse konu Kılavuza aşağıdaki adresten ulaşmak mümkündür.
www.edefter.gov.tr/dosyalar/kilavuzlar/e-Defter_Saklama_Kullanici_Kilavuzu050221.pdf
532 sıra No’lu VUK Genel Tebliği ile Defter Beyan Sistemi Uygulamasının usul ve esaslarının belirlendiği 486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde değişiklikler yapılmıştır.
İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek kazancı defteri tutan mükelleflerin, birer aylık dönemlere ilişkin vergisel ve ticari işlemlerinin Sisteme kayıt işlemlerini;
gerçekleştirmeleri gerekmektedir.
KGK tarafından çıkarılarak 19 Eylül 2018 tarihli ve 30540 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan TÜRKİYE MUHASEBE STANDARTLARI (TMS) UYGULAMA KAPSAMINA İLİŞKİN KURUL KARARI’nda ise;
Türk Ticaret Kanununun 88 inci ve Geçici l inci maddeleri ile 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 9’uncu, 26’ncı ve Geçici 1’inci maddeleri uyarınca bu kapsamdaki kurum, kuruluş ve işletmelerin münferit ve konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında esas alınacak Türkiye Muhasebe Standartları belirlenmiştir. Söz konusu kararda;
kararlaştırılmış; konuyla ilgili detaylı açıklamalarımıza da 20.09.2018/162 sayılı sirkülerimizde yer verilmiştir.
Daha sonra, 27.04.2019 tarih ve 30757 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 25/04/2019 tarih ve 75935942 – 050.01.04 – [03/119] Sayılı Kararı ve 26.08.2020 tarih ve 31225 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulunun 25/08/2020 Tarihli ve 75935942-050.01.04-[01/103] Sayılı Kararı ile yukarıda bahsedilen Kurul Kararına ekli listelerde bazı değişiklikler yapılmıştır.
Yapılan bu düzenlemeler kapsamında bağımsız denetime tabi olan işletmeler ile uygulanması gereken Türkiye Muhasebe Standartları aşağıdaki gibidir:
6102 sayılı Kanun ile 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri çerçevesinde bağımsız denetime tabi olan işletmeler aşağıdaki gibidir:
A-Herhangi bir ölçüte bağlı olmaksızın bağımsız denetime tabi olan işletmeler (6434 sayılı CK Ekli (I) sayılı liste)
ç) İpotek finansmanı kuruluşları,
ğ) Derecelendirme kuruluşları,
ı) Sermaye piyasası araçları bir borsada veya teşkilatlanmış diğer piyasalarda işlem gören veya işlem görmeleri amacıyla Sermaye Piyasası Kurulunca onaylanmış geçerlilik süresi bulunan izahname veya ihraç belgesi bulunan anonim şirketler,
şirketler. |
|
3) 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ile 28/3/2001 tarihli ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında faaliyet göstermekte olan sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri. |
4) Borsa İstanbul piyasalarında faaliyet göstermesine izin verilen; yetkili müesseseler, kıymetli madenler aracı kurumları, kıymetli maden üretimi veya ticaretiyle iştigal eden şirketler. |
|
B- Aşağıdaki üç ölçütten en az ikisinin eşik değerlerini art arda iki hesap döneminde aşan diğer şirketler:
7 (II) Sayılı Liste
C- Kapsam dışında tutulan şirketler
D- Uygulamaya ilişkin esaslar
1) Eşik değerlere tabi şirketler, bu Kararda belirtilen üç ölçütten en az ikisinin eşik değerini art arda iki hesap döneminde aştığı takdirde müteakip hesap döneminden itibaren bağımsız denetime tabi olur.
8 Bu fıkra aşağıdaki gibidir.
ortalama çalışan sayılarının toplamı dikkate alınır. İştirakler açısından, iştirake ait söz konusu kalemler şirketin iştirakteki hissesi oranında dikkate alınır.
Bağımsız denetime tabi olup, münferit ve konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını (TFRS) uygulamak zorunda olmayan kurum, kuruluş ve işletmelerin münferit ve konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında BOBİ FRS’yi uygulaması zorunludur.
Ancak söz konusu kurum, kuruluş ve işletmeler isteğe bağlı olarak TFRS’leri uygulayabileceklerdir.
Münferit ve/veya konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında TFRS’leri ya da BOBİ FRS’yi uygulamak zorunda olmayan kurum, kuruluş ve işletmelere yönelik KGK tarafından henüz bir TMS yayınlanmadığından bunların münferit ve/veya konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında yürürlükteki mevzuat uygulanacaktır; ancak söz konusu kurum, kuruluş ve işletmelerin münferit ve/veya konsolide finansal tablolarının hazırlanmasında isteğe bağlı olarak TFRS’leri ya da BOBİ FRS’yi uygulayabileceklerdir.
dönemi veya takvim yılı içerisinde elektronik defter tutmaya başlayanlar, başladıkları tarihi izleyen bir aylık süre içerisinde eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır.
DEFTER TUTMA İLE İLGİLİ DÜZENLEMELERİ
Vergi Usul Kanunun defter tutma ile ilgili düzenlemeleri aşağıdaki gibidir. “Birinci sınıf tüccarlar:
Aşağıda yazılı tüccarlar, I inci sınıfa dahildirler. 9
“ İkinci sınıf tüccarlar:
Madde 178 – Aşağıda yazılı tüccarlar II nci sınıfa dahildirler:
Yeniden işe başlayan tüccarlar yıllık iş hacimlerine göre sınıflandırılıncaya kadar II nci sınıf tüccarlar gibi hareket edebilirler.”
9 21.12.2021 tarihli ve 31696 sayılı. Resmi Gazetede yayımlanan 534 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile belirlenen tutarlardır.
“ Sınıf değiştirme:
Madde 179 – a) (I) inciden (II) n ciye geçiş: İş hacmi bakımından I inci sınıfa dahil olan tüccarların durumları aşağıdaki şartlara uyduğu takdirde, bunlar, bu şartların tahakkukunu takip eden hesap döneminden başlayarak, II nci sınıfa geçebilirler:
“ Sınıf değiştirme:
“ İhtiyari sınıf değiştirme:
Madde 181 – II nci sınıf tüccarlar diledikleri takdirde bilanço esasına göre defter tutabilirler. Bu suretle I inci sınıfa dahil olanlar hakkında da evvelki maddenin hükümleri cari olur.”