30.05.2022/88 7394 SAYILI KANUN İLE GETİRİLEN KDV İSTİSNALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ YAYIMLANDI

7394 SAYILI KANUN İLE GETİRİLEN KDV İSTİSNALARINA
İLİŞKİN TEBLİĞ YAYIMLANDI


ÖZET

7394 sayılı Kanun ile Katma Değer Vergisi Kanunu’nda yapılan değişikliklere ilişkin Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği yayımlanmış ve
    Elektrik Motorlu Taşıt Araçlarının Geliştirilmesine Yönelik Verilen Mühendislik Hizmetlerinde KDV İstisnası ve
    İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifalarında KDV istisnası
ile bu kapsamdaki KDV İadelerinin usul ve esasları belirlenmiştir.


15 Nisan 2022 tarihli ve 31810 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7394 sayılı Kanun ile 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nda bazı değişiklikler yapılmış, konuyla ilgili açıklamalarımıza 17.04.2022/66 sayılı Sirkülerimizde yer verilmişti. 7394 sayılı Kanun aşağıdaki değişiklikler yapılmıştı.

-    Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (i) bendi uyarınca istisna kapsamında teslim alınan konut veya iş yerinin bir yıl içerisinde elden çıkarılması halinde zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre hesaplanan tecil faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından ödenmesine ilişkin mevcut Kanunda yer alan bir yıllık süre üç yıla çıkarılmıştır.

-    İmalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31/12/2025 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesna tutulmuştur.

-    Katma Değer Vergisi Kanununa eklenen Geçici 42’nci madde ile 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar
 

verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen ortadan kaldıracak teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye'de gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarım Türkiye'de imal eden mükelleflere bu araçların geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesna tutulmuştur.

28 Mayıs 2022 tarih ve 31849 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 42 Seri No.lu KATMA DEĞER VERGİSİ  GENEL  UYGULAMA  TEBLİĞİNDE  DEĞİŞİKLİK  YAPILMASINA  DAİR  TEBLİĞ  ile  KDV
Kanunda yapılan değişiklikler dolayısıyla Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği’nde de bazı değişikliklerde bulunulmuş getirilen istisnaların usul ve esasları belirlenerek KDV iadeleri hakkında açıklamalarda bulunulmuştur. Söz konusu değişiklikler aşağıda karşılaştırmalı tablo halinde verilmiştir.

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
7. Ulusal Güvenlik Amaçlı Teslim ve Hizmetlere İlişkin İstisna

3065 sayılı Kanunun (13/f) maddesiyle, Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı, Milli       İstihbarat       Teşkilatı Başkanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Gümrük Muhafaza    Genel Müdürlüğüne milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze
ve   benzeri   araçlar,   silah,    MADDE 1- 26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (II/B-7.) bölümünün birinci paragrafında yer alan “Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı,” ibaresi     “İçişleri     Bakanlığı,” olarak değiştirilmiş, aynı paragrafta yer alan “, Emniyet Genel Müdürlüğü” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve (II/B- 7.1.) bölümünün birinci paragrafında yer alan “- Jandarma Genel Komutanlığı,”, “-Sahil Güvenlik Komutanlığı,” ve          “-Emniyet          Genel
Müdürlüğü,”    satırları
yürürlükten kaldırılmış, aynı    7. Ulusal Güvenlik Amaçlı Teslim ve Hizmetlere İlişkin İstisna

3065 sayılı Kanunun (13/f) maddesiyle, Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, İçişleri     Bakanlığı,     Savunma Sanayii Başkanlığı, Milli İstihbarat    Teşkilatı    Başkanlığı (…) ve Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğüne milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze ve benzeri araçlar, silah, mühimmat, silah malzeme, teçhizat ve sistemleri ile bunların araştırma-geliştirme,  yazılım,
üretim,   montaj,   yedek   parça,
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
mühimmat, silah malzeme, teçhizat ve sistemleri ile bunların araştırma-geliştirme, yazılım, üretim, montaj, yedek parça, bakım onarım ve modernizasyonuna ilişkin olarak yapılan teslim ve hizmetler, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii    Başkanlığınca yürütülen savunma sanayii projelerine ilişkin olarak bu kurumlara ilgili projeler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler50 ve bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu kapsamda yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri yukarıda sayılan        kuruluşlarca onaylanan teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmiştir. Bu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda tespit edilmiştir.
7.1. Kapsam Bu istisna;
-    Millî Savunma Bakanlığı,
-    Adalet Bakanlığı,
-Jandarma Genel Komutanlığı,
-    Sahil Güvenlik Komutanlığı,    paragrafta yer alan “-Adalet Bakanlığı,” satırından sonra gelmek        üzere        “-İçişleri Bakanlığı,” satırı eklenmiş, aynı bölümün altıncı paragrafının ilk cümlesinde yer alan “Ulusal Güvenlik    Kuruluşlarına” ibaresinden sonra gelmek üzere “milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarına ilişkin olmak kaydıyla” ibaresi eklenmiştir.

Yürürlük : 1/5/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde    bakım    onarım    ve modernizasyonuna ilişkin olarak yapılan teslim ve hizmetler, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen savunma sanayii projelerine ilişkin olarak bu kurumlara ilgili projeler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler50 ve bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu kapsamda yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri yukarıda sayılan kuruluşlarca onaylanan teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmiştir. Bu istisnanın uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda tespit edilmiştir.
7.1. Kapsam Bu istisna;
-    Millî Savunma Bakanlığı,
-    Adalet Bakanlığı,
-İçişleri Bakanlığı,
- (…)
- (…)
-    Savunma Sanayii Başkanlığı,
-    Milli    İstihbarat    Teşkilatı Başkanlığı,
- (…)
-    Gümrük    Muhafaza    Genel Müdürlüğüne
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
-Savunma    Sanayii Başkanlığı,
-    Milli    İstihbarat    Teşkilatı Başkanlığı,
-    Emniyet Genel Müdürlüğü,
-    Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğüne
(bu kurum ve kuruluşlar sonraki bölümlerde “Ulusal Güvenlik Kuruluşları” olarak adlandırılacaktır.) aşağıda belirtilen mal teslimleri ile hizmet            ifalarında uygulanabilir. Bu kuruluşlara istisna kapsamında mal teslimi ya da hizmet ifasında bulunmayı taahhüt eden mükelleflere (yüklenicilere) kapsam ve niteliği ulusal güvenlik        kuruluşları tarafından onaylanacak mal teslimleri ile hizmet ifalarında da  istisna  uygulanır.  İstisna kapsamına, ulusal güvenlik kuruluşlarına; - Uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze ve benzeri araç ve silahlar ile bunların oluşturduğu    sistemlerin teslimi, - Bu araç, silah ve sistemlere ilişkin mühimmat,
teçhizat,   yedek   parça   ve        (bu kurum ve kuruluşlar sonraki bölümlerde “Ulusal Güvenlik Kuruluşları”    olarak
adlandırılacaktır.)        aşağıda belirtilen mal teslimleri ile hizmet ifalarında uygulanabilir. Bu kuruluşlara istisna kapsamında mal teslimi ya da hizmet ifasında bulunmayı taahhüt eden mükelleflere    (yüklenicilere) kapsam ve niteliği ulusal güvenlik kuruluşları tarafından onaylanacak mal teslimleri ile hizmet ifalarında da istisna uygulanır.    İstisna    kapsamına, ulusal güvenlik kuruluşlarına; - Uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze ve benzeri araç ve silahlar ile bunların oluşturduğu sistemlerin teslimi, - Bu araç, silah ve sistemlere ilişkin mühimmat, teçhizat, yedek parça ve eklentilerinin teslimi, - Yukarıda belirtilen araç, silah ve sistemlerin ar-ge, yazılım, üretim, montaj, tadil-bakım onarım ve modernizasyonuna ilişkin mal teslimi ve hizmet ifaları, girmektedir. Bu çerçevede söz konusu araç, silah ve sistemlerin temini kapsamında
alınan   eğitim   hizmetleri   de
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
eklentilerinin teslimi, - Yukarıda belirtilen araç, silah ve sistemlerin ar-ge, yazılım, üretim, montaj, tadil-bakım onarım ve modernizasyonuna ilişkin mal teslimi ve hizmet ifaları, girmektedir. Bu çerçevede söz konusu araç, silah ve sistemlerin temini kapsamında alınan eğitim hizmetleri de istisnadan yararlanır. Aynı şekilde, idari ve hizmet araçları dışında kalan muharebe ve taktik harekâtla ilgili savunma gereksinmelerini karşılamak üzere, özel olarak muharebe için imal edilen zırhlı veya zırhsız, silahlı veya silahsız motorlu araçların teslimleri de istisna kapsamında mütalaa edilir.

Diğer taraftan, ulusal güvenlik kuruluşlarınca milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için kullanılan kent güvenlik ve plaka tanıma sistemleri dahil tarama, tanıma ve takip sistemleri, radar sistemleri ile istisna kapsamındaki araç, silah ve sistemlerine ilişkin
araştırma-geliştirme ve test        istisnadan yararlanır. Aynı şekilde, idari ve hizmet araçları dışında kalan muharebe ve taktik harekâtla ilgili savunma gereksinmelerini karşılamak üzere, özel olarak muharebe için imal edilen zırhlı veya zırhsız, silahlı veya silahsız motorlu araçların teslimleri de istisna kapsamında mütalaa edilir.

Diğer taraftan, ulusal güvenlik kuruluşlarınca milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için kullanılan kent güvenlik ve plaka tanıma sistemleri dahil tarama, tanıma ve takip sistemleri, radar sistemleri    ile    istisna kapsamındaki araç, silah ve sistemlerine ilişkin araştırma- geliştirme ve test faaliyetlerine yönelik zorunlu olarak kullanılması gereken tesislerin teslimi de bu istisna kapsamında değerlendirilir.

Ulusal Güvenlik Kuruluşlarına milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarına ilişkin olmak kaydıyla sadece yukarıda belirtilen kapsamdaki teslim ve hizmetlerde    istisna
uygulanabilecek, bu kuruluşların
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
faaliyetlerine yönelik zorunlu olarak kullanılması gereken tesislerin teslimi de bu istisna kapsamında değerlendirilir.

Ulusal    Güvenlik
Kuruluşlarına    sadece
yukarıda                                    belirtilen kapsamdaki            teslim                ve hizmetlerde                                    istisna uygulanabilecek,                            bu kuruluşların diğer harcamaları genel hükümler çerçevesinde vergiye tabi olacaktır. Buna göre, ulusal güvenlikle ilgili kuruluşların yemek, giyecek, hizmet binası, her türlü büro malzemesi,                        mefruşat, kırtasiye,    bentte        sayılanlar dışındaki araç alımları, taşıma işleri,        istisna            kapsamına girmeyen iktisadi kıymetlerin imal,    inşa,        tadil,            bakım, onarım            harcamaları            ve benzeri                alımlar                istisna kapsamında değerlendirilmez.                        Öte yandan,            Milli            Savunma Bakanlığı            veya        Savunma Sanayii                        Başkanlığınca yürütülen    savunma        sanayii projelerine ilişkin  olarak bu
kurumlara    ilgili    projeler        diğer harcamaları genel hükümler çerçevesinde vergiye tabi olacaktır. Buna göre, ulusal güvenlikle ilgili kuruluşların yemek, giyecek, hizmet binası, her türlü büro malzemesi, mefruşat, kırtasiye, bentte sayılanlar dışındaki araç alımları, taşıma işleri, istisna kapsamına girmeyen iktisadi kıymetlerin imal, inşa, tadil, bakım, onarım harcamaları ve benzeri alımlar istisna    kapsamında değerlendirilmez. Öte yandan, Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen savunma sanayii projelerine ilişkin olarak bu kurumlara ilgili projeler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler ile bu projeler kapsamındaki teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri bu kurumlarca onaylanan teslim ve hizmetler 25/12/2021 tarihinden itibaren KDV’den istisna edilmiştir. Bu kapsamdaki istisna uygulaması Tebliğin (II/B-7.2.), istisnaya ilişkin bildirim zorunluluğu Tebliğin     (II/B-7.3.),     istisna
işlemin beyanı Tebliğin (II/B-
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
kapsamında yapılan teslim ve hizmetler ile bu projeler kapsamındaki teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri bu kurumlarca onaylanan teslim ve hizmetler 25/12/2021 tarihinden itibaren KDV’den istisna edilmiştir. Bu kapsamdaki            istisna uygulaması Tebliğin (II/B- 7.2.), istisnaya ilişkin bildirim zorunluluğu Tebliğin (II/B- 7.3.), istisna işlemin beyanı Tebliğin (II/B-7.4.), bu kapsamdaki işlemlere ilişkin iade uygulaması Tebliğin (II/B-7.5.) ve sorumluluk uygulaması ise Tebliğin (II/B7.6.) bölümlerinde yer alan    açıklamalar çerçevesinde yürütülür. Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma        Sanayii Başkanlığınca yürütülen ve istisna hükmünün yürürlüğe girdiği 25/12/2021 tarihinden önce başlayan ve devam etmekte olan savunma sanayii projelerine ilişkin, 25/12/2021 tarihinden sonra yapılan teslim ve hizmetler de
istisna kapsamındadır.        7.4.), bu kapsamdaki işlemlere ilişkin iade uygulaması Tebliğin (II/B-7.5.) ve sorumluluk uygulaması ise Tebliğin (II/B7.6.) bölümlerinde yer alan açıklamalar    çerçevesinde yürütülür. Milli Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen ve istisna hükmünün yürürlüğe girdiği 25/12/2021 tarihinden önce başlayan ve devam etmekte olan savunma sanayii projelerine ilişkin, 25/12/2021 tarihinden sonra yapılan teslim ve hizmetler de istisna kapsamındadır.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
7.6. Müteselsil Sorumluluk

Yüklenici firmaların, ulusal güvenlik kuruluşu tarafından onaylanan miktardan daha fazla mal veya hizmeti istisna kapsamında aldıkları ya da aldıkları mal veya hizmeti istisna kapsamı dışındaki bir işlemde kullandıkları tespit edildiği takdirde, alışta ödenmeyen KDV ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar yüklenicilerden aranır.    MADDE 2- Aynı Tebliğin (II/B- 7.6.) bölümüne aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Ulusal güvenlik kuruluşlarının verdiği istisna belgesi ve onayladığı listede yer alan mal ve hizmetlerin istisna şartlarını taşımadığının tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlardan ulusal güvenlik kuruluşları sorumludur.”    7.6. Müteselsil Sorumluluk

Yüklenici firmaların, ulusal güvenlik kuruluşu tarafından onaylanan miktardan daha fazla mal veya hizmeti istisna kapsamında aldıkları ya da aldıkları mal veya hizmeti istisna kapsamı dışındaki bir işlemde kullandıkları tespit edildiği takdirde, alışta ödenmeyen KDV ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar yüklenicilerden aranır.

Ulusal güvenlik kuruluşlarının verdiği istisna belgesi ve onayladığı listede yer alan mal ve hizmetlerin istisna şartlarını taşımadığının tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlardan ulusal güvenlik kuruluşları
sorumludur.
12.    Konut    veya    İş    Yeri Teslimlerinde İstisna

3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına 23/2/2017 tarihli ve 6824 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile 1/4/2017 tarihinden itibaren uygulanmak üzere,    MADDE 3- Aynı Tebliğin (II/B- 12.)    ve    (II/B-12.3.)
bölümlerinde yer alan “bir yıl” ibareleri “üç yıl” olarak, “Bir yıllık” ibaresi “Üç yıllık” olarak, “bir yıllık” ibaresi “üç yıllık” olarak, (II/B-12.3.) bölümünün başlığında yer alan “Bir Yıl” ibaresi      “Üç      Yıl”      olarak
değiştirilmiştir.    12.    Konut    veya    İş    Yeri Teslimlerinde İstisna

3065 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına 23/2/2017 tarihli ve 6824 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile 1/4/2017 tarihinden itibaren uygulanmak üzere,
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
“i) Konut veya iş yeri olarak inşa edilen binaların ilk tesliminde uygulanmak ve bedeli döviz olarak Türkiye’ye getirilmek kaydıyla, Gelir Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının 2 numaralı    bendinde belirtilenler hariç olmak üzere çalışma veya oturma izni alarak altı aydan daha fazla yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları, Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişiler ile kanuni ve iş merkezi Türkiye’de olmayan ve bir iş yeri ya da daimi temsilci vasıtasıyla Türkiye’de kazanç elde etmeyen kurumlara yapılan konut veya iş yeri teslimleri (Şu kadar ki bentte öngörülen şartları taşımadığı halde    istisnanın uygulandığının tespit edilmesi halinde zamanında tahsil edilmeyen vergi, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizinden mükellef ile birlikte alıcı müteselsilen sorumludur. İstisna    kapsamında    teslim alınan konut veya iş yerinin bir
yıl içerisinde elden çıkarılması    Yürürlük : 1/5/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde    “i) Konut veya iş yeri olarak inşa edilen binaların ilk tesliminde uygulanmak ve bedeli döviz olarak Türkiye’ye getirilmek kaydıyla, Gelir Vergisi Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının 2 numaralı bendinde belirtilenler hariç olmak üzere çalışma veya oturma izni alarak altı aydan daha fazla yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları,    Türkiye’de yerleşmiş olmayan yabancı uyruklu gerçek kişiler ile kanuni ve iş merkezi Türkiye’de olmayan ve bir iş yeri ya da daimi temsilci vasıtasıyla Türkiye’de kazanç elde etmeyen kurumlara yapılan konut veya iş yeri teslimleri (Şu kadar ki bentte öngörülen şartları taşımadığı halde istisnanın uygulandığının tespit edilmesi halinde zamanında tahsil edilmeyen vergi, vergi ziyaı cezası ve gecikme faizinden mükellef ile birlikte alıcı müteselsilen sorumludur.  İstisna  kapsamında teslim alınan konut veya iş yerinin üç yıl içerisinde elden çıkarılması halinde zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183
sayılı      Kanunun      48      inci
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
halinde zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre hesaplanan tecil faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından ödenmesi şarttır.),” bendi eklenmiştir. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirlenmiştir.

12.3. Konut veya İş Yerinin Bir Yıl İçerisinde Elden Çıkarılması

Konut veya iş yeri tesliminde istisna uygulanabilmesi için, tapuda işlem tesis edilmiş olması       gerekir.       İstisna kapsamında satış yapanlar, konut veya iş yeri satışının 3065 sayılı Kanunun (13/i) maddesi    kapsamında KDV’den istisna olarak yapıldığını        tapu
müdürlüklerine bildirirler. Bu bildirim üzerine, tapu müdürlükleri tarafından tapu kütüğünün    beyanlar hanesine, bu konut veya işyerlerinin bir yıl içerisinde
elden    çıkarılması    halinde        maddesine göre hesaplanan tecil faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından ödenmesi şarttır.),” bendi eklenmiştir. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirlenmiştir.

12.3. Konut veya İş Yerinin Üç Yıl    İçerisinde    Elden Çıkarılması

Konut veya iş yeri tesliminde istisna uygulanabilmesi için, tapuda işlem tesis edilmiş olması gerekir. İstisna kapsamında satış yapanlar, konut veya iş yeri satışının 3065 sayılı Kanunun (13/i) maddesi kapsamında KDV’den istisna olarak yapıldığını tapu müdürlüklerine bildirirler. Bu bildirim üzerine, tapu müdürlükleri tarafından tapu kütüğünün beyanlar hanesine, bu konut veya işyerlerinin üç yıl içerisinde elden çıkarılması halinde zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil faizi oranında hesaplanan gecikme faiziyle birlikte ödeneceği   hususunda   şerh
konulur.     İstisna     kapsamında
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
zamanında tahsil edilmeyen verginin, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil faizi oranında hesaplanan gecikme faiziyle birlikte ödeneceği hususunda şerh konulur.  İstisna  kapsamında teslim alınan konut veya iş yerinin bir yıl içerisinde elden çıkarılması        halinde zamanında tahsil edilmeyen vergi, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil faizi oranında    hesaplanan gecikme faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından taşınmazın bulunduğu yer vergi dairesine ödenir. Ödemenin yapıldığına ve devrin yapılmasının mümkün olduğuna dair ilgili vergi dairesinden alınan yazı ibraz edilmeden tapu müdürlükleri tarafından devir işlemi gerçekleştirilmez. Bir yıllık süre dolduktan (bir yıllık süre olarak izleyen yılın aynı ay ve aynı günü dikkate alınır) sonra yapılacak devir işlemlerinde vergi ve tecil faizi aranmaz. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, 3065 sayılı
Kanunun     (13/i)     maddesi        teslim alınan konut veya iş yerinin üç yıl içerisinde elden çıkarılması halinde zamanında tahsil edilmeyen vergi, 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil faizi oranında hesaplanan gecikme faiziyle birlikte tapu işleminden önce elden çıkaran tarafından taşınmazın bulunduğu yer vergi dairesine ödenir. Ödemenin yapıldığına ve devrin yapılmasının mümkün olduğuna dair ilgili vergi dairesinden alınan yazı ibraz edilmeden tapu müdürlükleri tarafından devir işlemi gerçekleştirilmez. Üç yıllık süre dolduktan (üç yıllık süre olarak izleyen yılın aynı ay ve aynı günü dikkate alınır) sonra yapılacak devir işlemlerinde vergi ve tecil faizi aranmaz. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, 3065 sayılı Kanunun (13/i) maddesi kapsamında KDV’den istisna olarak yapıldığı beyan edilen devirleri işlem bazında aylık dönemler itibariyle, en geç takip eden ayın 10 uncu gününe kadar elektronik ortamda ve liste halinde    Gelir    İdaresi Başkanlığına bildirir.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
kapsamında KDV’den istisna olarak yapıldığı beyan edilen devirleri işlem bazında aylık dönemler itibariyle, en geç takip eden ayın 10 uncu gününe kadar elektronik ortamda ve liste halinde Gelir
İdaresi Başkanlığına bildirir.        
7. İmalat Sanayiine Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşleri

3065 sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesinde,

“İmalat     sanayiine     yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamında; a) Asgari 50 milyon Türk Lirası tutarında sabit yatırım öngörülen yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle 2017, 2018 ve 2019 yıllarında yüklenilen ve 2017, 2018 ve 2019 yıllarının altı aylık dönemleri itibarıyla indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi altı aylık dönemleri izleyen bir yıl içerisinde, b) 50 milyon Türk Lirası tutarına kadar sabit yatırım öngörülen yatırımlara ilişkin inşaat işleri
nedeniyle 2017, 2018 ve 2019    MADDE 4- Aynı Tebliğin (II/E- 7.) bölümünün başlığı “7. İmalat Sanayiine Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat  İşlerine  İlişkin  1/5/2022 Tarihinden Önce Yapılan Mal ve Hizmet Alımları” olarak değiştirilmiş, aynı bölümün ilk paragrafında yer alan “3065 sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesinde” ibaresi “3065 sayılı Kanunun 7394 sayılı Kanun ile değişmeden önceki geçici 37 nci maddesinde” olarak değiştirilmiş ve aynı bölümden sonra gelmek üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“7/A. İmalat Sanayii ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşleri 3065    sayılı    Kanunun    7394 sayılı Kanunla değişik geçici 37 nci maddesinde, “İmalat sanayii
ile    turizme    yönelik    yatırım    7. İmalat Sanayiine Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşlerine İlişkin 1/5/2022 Tarihinden Önce Yapılan Mal ve Hizmet Alımları

3065 sayılı Kanunun 7394 sayılı Kanun ile değişmeden önceki geçici 37 nci maddesinde,

“İmalat sanayiine yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamında; a) Asgari 50 milyon Türk Lirası tutarında sabit yatırım öngörülen yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle 2017, 2018 ve 2019 yıllarında yüklenilen ve 2017, 2018 ve 2019 yıllarının altı aylık dönemleri itibarıyla indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi altı aylık dönemleri izleyen bir yıl içerisinde, b) 50 milyon Türk Lirası tutarına kadar
sabit        yatırım        öngörülen
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
yıllarında yüklenilen ve 2017, 2018 ve 2019 yılları sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi izleyen yıl içerisinde, talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, iade edilen vergiler, vergi    ziyaı        cezası uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini        gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başında            başlar.
Cumhurbaşkanı,    birinci fıkrada yer alan süreleri, bitiminden itibaren, sürelerin bitimini takip eden her bir takvim yılı itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte, beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.”        hükmü        yer
almaktadır.    teşvik belgesi sahibi mükelleflere    belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31/12/2025 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarda zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başından başlar.
Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim          yoluyla          telafi edilemeyen vergiler, bu Kanunun 32 nci maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade
edilir.    yatırımlara ilişkin inşaat işleri nedeniyle 2017, 2018 ve 2019 yıllarında yüklenilen ve 2017, 2018 ve 2019 yılları sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma değer vergisi izleyen yıl içerisinde, talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, iade edilen vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarında    zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başında başlar. Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreleri, bitiminden itibaren, sürelerin bitimini takip eden her bir takvim yılı itibarıyla ayrı ayrı ya da birlikte, beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.” hükmü yer almaktadır.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreyi üç yıla kadar uzatmaya; Hazine ve Maliye Bakanlığı, bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.” hükmü yer almakta olup, söz konusu hükmün yürürlük tarihi 1/5/2022 olarak düzenlenmiştir. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul ve esaslar aşağıda belirlenmiştir.
7/A.1. Kapsam
Söz konusu düzenleme ile 31/12/2025 tarihine kadar uygulanmak üzere imalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere    belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin 1/5/2022 tarihinden itibaren yapılan teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmiştir.
Bu istisnadan yararlanacak mükelleflerin, imalat sanayii ile turizme yönelik düzenlenmiş bir yatırım teşvik belgesine sahip olması gerekmekte olup, bu belgenin Kanunun yürürlük tarihinden önce düzenlenmiş olması istisna uygulanmasına
engel değildir.    7/A.  İmalat  Sanayii  ile  Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamındaki İnşaat İşleri

3065 sayılı Kanunun 7394 sayılı Kanunla değişik geçici 37 nci maddesinde,  “İmalat  sanayii  ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31/12/2025 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır.
Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması    halinde, zamanında alınmayan vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarda zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılı başından başlar.
Bu kapsamda yapılan mal teslimleri ve hizmet ifaları nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergiden indirilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen
vergiler,   bu   Kanunun   32   nci
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Öte yandan, inşaat işlerinin yatırım teşvik belgesinde öngörülen yatırıma ilişkin olması, 31/12/2025 tarihini aşmamak kaydıyla yatırım teşvik belgesinde öngörülen süre içinde yapılmış olması ve istisna uygulanacak harcama tutarının inşaat işlerine yönelik yatırım teşvik belgesinde yer alan yatırım tutarını aşmaması gerekmektedir.
İstisna,                münhasıran                söz konusu                                    yatırımlar kapsamındaki inşaat taahhüt işi, nakliye, hafriyat ve benzeri inşa işlerine ilişkindir. Yatırımı yapanların söz konusu inşaat işlerinde kullanılan mal alımları da bu kapsamda değerlendirilir. Dolayısıyla söz konusu istisna inşaat        işlerine        ilişkin        olmak koşuluyla hem hizmet hem de mal alımlarını kapsamaktadır. Söz            konusu            yatırımlar kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin    alınan    makine,        araç- gereç        ve        tefrişatın            (yatırım teşvik belgesinde yer alsa dahi) bu    istisna            kapsamında değerlendirilmesi                mümkün değildir.
7/A.2. İstisnanın Uygulaması    maddesi hükmü uyarınca istisna kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine iade edilir.
Cumhurbaşkanı, birinci fıkrada yer alan süreyi üç yıla kadar uzatmaya;    Hazine    ve        Maliye Bakanlığı,            bu        maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.” hükmü yer almakta olup, söz konusu hükmün yürürlük tarihi 1/5/2022 olarak düzenlenmiştir. Bu istisna uygulamasına ilişkin usul    ve        esaslar            aşağıda belirlenmiştir.
7/A.1. Kapsam
Söz konusu düzenleme ile 31/12/2025 tarihine kadar uygulanmak üzere imalat sanayii ile turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflere belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin 1/5/2022 tarihinden itibaren yapılan teslim ve hizmetler KDV’den istisna edilmiştir.
Bu istisnadan yararlanacak mükelleflerin, imalat sanayii ile turizme yönelik düzenlenmiş bir yatırım teşvik belgesine sahip olması   gerekmekte   olup,   bu
belgenin     Kanunun     yürürlük
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    İstisnadan yararlanmak isteyen yatırım teşvik belgesi sahibi mükellefler KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine istisna belgesi almak için başvuruda    bulunurlar. Başvuruda bulunan mükellefler tarafından inşaat işlerine ilişkin istisna kapsamında alınacak mal ve hizmet listesi, hazırlanan projeye uygun olarak elektronik ortamda sisteme girilir. Vergi dairesince gerekli kontroller yapıldıktan sonra şartları sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen mal ve hizmetle sınırlı olmak üzere istisna belgesi verilir (EK:30).
İstisna    hükmünün    yürürlüğe girdiği 1/5/2022 tarihinden önce veya bu tarihten itibaren başlayan inşaat işlerine ilişkin, 1/5/2022 tarihinden sonra yapılan mal ve hizmet alımları istisna kapsamında olup, inşaat işlerine ilişkin bu tarihten önce alınan mal ve hizmetlerin istisna belgesine dahil edilmesi mümkün değildir. Diğer taraftan, 1/5/2022 tarihinden sonra yapılan mal ve hizmet
alımları için   de 3065 sayılı    tarihinden önce düzenlenmiş olması istisna uygulanmasına engel değildir.
Öte yandan, inşaat işlerinin yatırım teşvik belgesinde öngörülen yatırıma ilişkin olması, 31/12/2025 tarihini aşmamak kaydıyla yatırım teşvik belgesinde öngörülen süre içinde yapılmış olması ve istisna uygulanacak harcama tutarının inşaat işlerine yönelik yatırım teşvik belgesinde yer alan yatırım tutarını aşmaması gerekmektedir.
İstisna,  münhasıran söz konusu yatırımlar kapsamındaki inşaat taahhüt işi, nakliye, hafriyat ve benzeri inşa işlerine ilişkindir. Yatırımı yapanların söz konusu inşaat işlerinde kullanılan mal alımları da bu kapsamda değerlendirilir. Dolayısıyla söz konusu istisna inşaat işlerine ilişkin olmak koşuluyla hem hizmet hem de mal alımlarını kapsamaktadır.
Söz konusu yatırımlar kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin alınan makine, araç-gereç ve tefrişatın (yatırım teşvik belgesinde yer alsa dahi) bu
istisna    kapsamında
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Kanunun 7394 sayılı Kanun ile değişmeden önceki geçici 37 nci maddesi hükmü uygulanmaz.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı tarafından onaylanmış bir örneği satıcılara verilir. Bu belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır.
Mal teslimi ve hizmet ifası gerçekleştikçe alıcı ve satıcılar alım/satım bilgilerini sisteme girerler.
Satıcı mükellefin iade talebi, bu istisna belgesi ve sisteme yapılan alış ve satış giriş bilgileri esas alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi veya ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste de elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna kapsamına giren alışlarda istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesinin de revize edilmesi gerekir.    değerlendirilmesi    mümkün değildir.
7/A.2. İstisnanın Uygulaması İstisnadan  yararlanmak  isteyen yatırım        teşvik    belgesi        sahibi mükellefler KDV yönünden bağlı oldukları vergi dairesine istisna belgesi almak için başvuruda bulunurlar. Başvuruda bulunan mükellefler    tarafından        inşaat işlerine                ilişkin            istisna kapsamında alınacak mal ve hizmet listesi, hazırlanan projeye uygun olarak elektronik ortamda sisteme girilir. Vergi dairesince gerekli            kontroller        yapıldıktan sonra        şartları        sağlayanlara elektronik olarak sisteme girilen mal ve hizmetle sınırlı olmak üzere    istisna    belgesi            verilir (EK:30).
İstisna     hükmünün     yürürlüğe girdiği 1/5/2022 tarihinden önce veya bu tarihten itibaren başlayan inşaat işlerine ilişkin, 1/5/2022 tarihinden sonra yapılan mal ve hizmet alımları istisna kapsamında olup, inşaat işlerine ilişkin bu tarihten önce alınan mal ve hizmetlerin istisna belgesine dahil edilmesi mümkün değildir. Diğer taraftan,
1/5/2022      tarihinden      sonra
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    İstisna    belgesi,    31/12/2025 tarihini geçmemek üzere projede öngörülen süreyle sınırlı olarak verilir. Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda,    istisna belgesindeki süre de revize edilir.
Aynı satıcıdan yapılan birden fazla mal ve hizmet alımına ilişkin harcamaların proje maliyetinin binde 5’ine kadar olan kısmı tek satır olarak girilebilir. Bu şekilde birden fazla satır yazılabilir. Ancak, bu satır tutarlarının toplamının proje maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da mal ve hizmetin cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir şekilde açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara ilişkin fatura tarih ve numarasının listede yer alması gerektiği tabiidir.
İstisna  kapsamındaki  malların ithalat yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. İstisna     belgesindeki     istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm doldurulduktan
sonra   ilgili   gümrük   idaresi    yapılan mal ve hizmet alımları için de 3065 sayılı Kanunun 7394 sayılı Kanun ile değişmeden önceki geçici 37 nci maddesi hükmü uygulanmaz.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin alıcı tarafından onaylanmış bir örneği satıcılara verilir. Bu belge satıcılar tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır.
Mal teslimi ve hizmet ifası gerçekleştikçe alıcı ve satıcılar alım/satım bilgilerini sisteme girerler.
Satıcı mükellefin iade talebi, bu istisna belgesi ve sisteme yapılan alış ve satış giriş bilgileri esas alınmak suretiyle, iade için gerekli diğer belgeler de aranarak sonuçlandırılır.
Projenin sonradan revize edilmesi, güncellenmesi veya ek proje düzenlenmesi halinde proje kapsamındaki mal ve hizmetlere ilişkin liste de elektronik ortamda revize edilir. Revize sonrası istisna kapsamına giren alışlarda istisnadan faydalanılabilmesi için istisna belgesinin de revize edilmesi gerekir.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    tarafından bu bölüm de onaylanır.
İstisna   kapsamında   mal   ve hizmet alanlar istisna belgesinin süresinin sona erdiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan mal ve hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
Satıcılar, yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına ilişkin faturada, Tebliğin                        (II/E-7/A.1.) ayrımındaki        açıklamaları    da göz        önünde            bulundurmak suretiyle KDV hesaplamazlar. İstisna         tek                 safhada uygulanacak            olup,            yatırım teşvik belgesi sahibi mükellefe istisna kapsamında mal teslimi ve    hizmet    ifasında    bulunan satıcıların alımlarında istisna uygulanması                söz        konusu değildir.
7/A.3.Yatırım Teşvik Belgesine Konu    Yatırımın
Tamamlanmaması
3065 sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesine göre, yatırım    İstisna      belgesi,      31/12/2025 tarihini geçmemek üzere projede öngörülen süreyle sınırlı olarak verilir. Projedeki sürenin revize edilmesi durumunda, istisna belgesindeki süre de revize edilir.
Aynı satıcıdan yapılan birden fazla mal ve hizmet alımına ilişkin harcamaların proje maliyetinin binde 5’ine kadar olan kısmı tek satır olarak girilebilir. Bu şekilde birden fazla satır yazılabilir. Ancak, bu satır tutarlarının toplamının proje maliyetinin yüzde 10’unu aşmaması gerekir. Bu durumda da mal ve hizmetin cinsi, miktarı, tutarı gibi hususlar, bu kapsamdaki alışları anlaşılır bir şekilde açıklayacak detayda yazılır. Bu alımlara ilişkin fatura tarih ve numarasının listede yer alması gerektiği tabiidir.
İstisna   kapsamındaki   malların ithalat yoluyla temin edilmesi halinde söz konusu belge, ilgili gümrük idaresine ibraz edilir. İstisna      belgesindeki      istisna kapsamında ithal edilen mala ilişkin bölüm doldurulduktan sonra ilgili gümrük idaresi
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergi yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar. 7/A.4. İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetler, teslim ve hizmetin yapıldığı döneme ait KDV    beyannamesinin "İstisnalar-Diğer    İade    Hakkı Doğuran İşlemler" kulakçığının, "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler"  tablosunda  339  kod numaralı   “İmalat   Sanayii   ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi   Kapsamındaki   İnşaat İşlerine     İlişkin     Teslim     ve Hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu teslim ve hizmetlerin KDV hariç
tutarı,      "Yüklenilen      KDV"    tarafından bu bölüm de onaylanır.
İstisna    kapsamında    mal    ve hizmet alanlar istisna belgesinin süresinin sona erdiği tarih itibarıyla istisna belgesini vergi dairesine ibraz ederek kapattırmak zorundadır. Vergi dairesi istisna belgesinde yer alan mal ve hizmet bölümlerinin satıcılar tarafından doldurulup doldurulmadığını ve faturalarla uyumunu kontrol ederek istisna belgesini kapatır.
Satıcılar, yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına ilişkin faturada, Tebliğin (II/E-7/A.1.) ayrımındaki açıklamaları da göz önünde bulundurmak suretiyle KDV hesaplamazlar.
İstisna tek safhada uygulanacak olup, yatırım teşvik belgesi sahibi mükellefe istisna kapsamında mal teslimi ve hizmet ifasında bulunan satıcıların alımlarında istisna uygulanması söz konusu değildir.
7/A.3.Yatırım Teşvik Belgesine Konu    Yatırımın
Tamamlanmaması
3065 sayılı Kanunun geçici 37 nci maddesine göre, yatırım teşvik belgesine konu yatırımın
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    sütununa bu teslim ve hizmetlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı yazılır.     İade     talep     etmek istemeyen    mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
7/A.5. İade
Bu istisna kapsamındaki teslim ve hizmetlerden kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler aranır:
-    Standart iade talep dilekçesi
-    İstisnanın    beyan    edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi
-    İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
-    İadesi    talep    edilen    KDV hesaplama tablosu
-    Satış faturaları listesi
-    Yatırım    teşvik    belgesinin örneği
-    Vergi        dairesinden    alınan istisna belgesinin örneği ile kendisi tarafından ilgili mal ve hizmete    ilişkin    olarak        proje kapsamında        istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmet listesinin örneği. 7/A.5.1. Mahsuben İade    tamamlanmaması    halinde, zamanında alınmayan vergi yatırım teşvik belgesi sahibi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Zamanında alınmayan vergiler ile    vergi        cezalarında zamanaşımı,    verginin    tarhını veya    cezanın        kesilmesini gerektiren    durumun        meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar. 7/A.4. İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan teslim ve hizmetler, teslim ve hizmetin yapıldığı döneme ait KDV beyannamesinin "İstisnalar- Diğer     İade     Hakkı    Doğuran İşlemler"     kulakçığının,     "Tam İstisna       Kapsamına       Giren İşlemler"   tablosunda   339   kod numaralı    “İmalat    Sanayii    ile Turizme Yönelik Yatırım Teşvik Belgesi    Kapsamındaki    İnşaat İşlerine      İlişkin      Teslim      ve Hizmetler” satırı aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu teslim ve hizmetlerin KDV hariç tutarı,        "Yüklenilen        KDV"
sütununa bu teslim ve hizmetlere
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Mükelleflerin bu işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
7/A.5.2. Nakden İade Mükelleflerin    bu    işlemlerden kaynaklanan ve 10.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine   getirilir.   İade   talebinin
10.000 TL’yi aşması halinde aşan    kısmın        iadesi,            vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat            verilmesi        halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir        ve    teminat,                vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür. 7/A.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal teslimi ve hizmet ifasında            bulunan    satıcıya vermeleri            gerekmektedir.    Bu belge            olmadan            istisna
uygulanması    halinde,    ziyaa    ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV   tutarı   yazılır.   İade   talep etmek istemeyen mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
7/A.5. İade
Bu istisna kapsamındaki teslim ve hizmetlerden kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler aranır:
-    Standart iade talep dilekçesi
-    İstisnanın     beyan     edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi
-    İade  hakkı  doğuran  işleme  ait yüklenilen KDV listesi
-    İadesi    talep    edilen    KDV hesaplama tablosu
-    Satış faturaları listesi
-    Yatırım teşvik belgesinin örneği
-    Vergi dairesinden alınan istisna belgesinin örneği ile kendisi tarafından ilgili mal ve hizmete ilişkin olarak proje kapsamında istisna uygulanarak alınacak mal ve hizmet listesinin örneği.
7/A.5.1. Mahsuben İade Mükelleflerin        bu    işlemlerden kaynaklanan    mahsuben    iade talepleri    yukarıdaki        belgelerin ibraz    edilmiş            olması    halinde
miktarına    bakılmaksızın    vergi
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden satıcı ile birlikte teslim ve hizmet yapılan alıcı da müteselsilen sorumludur.
Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın        istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde    belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet yapılan alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde değerlendirilir.”

Yürürlük : 1/5/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde    inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
7/A.5.2. Nakden İade Mükelleflerin    bu    işlemlerden kaynaklanan ve 10.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi    inceleme        raporu,    YMM raporu ve teminat aranmadan yerine        getirilir.        İade    talebinin
10.000        TL’yi        aşması            halinde aşan    kısmın        iadesi,                    vergi inceleme            raporu            veya            YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat                verilmesi            halinde mükellefin            iade        talebi            yerine getirilir            ve        teminat,                    vergi inceleme            raporu            veya            YMM raporu sonucuna göre çözülür. 7/A.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan  yararlanmak  isteyen mükelleflerin istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini mal teslimi ve hizmet ifasında                    bulunan        satıcıya vermeleri            gerekmektedir.            Bu belge                olmadan                    istisna uygulanması        halinde,                ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden satıcı ile birlikte teslim ve    hizmet        yapılan    alıcı   da
müteselsilen sorumludur.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
        Kendisine teslim veya hizmetin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge verilen satıcı mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında teslim veya hizmet yapılan alıcıdan aranır. Satıcının iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde değerlendirilir.
    MADDE 5- Aynı Tebliğe (II/E- 10.) bölümünden sonra gelmek üzere        başlığı            ile    birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir. “11.    Elektrik        Motorlu        Taşıt Araçlarının    Geliştirilmesine Yönelik        Verilen    Mühendislik Hizmetlerinde İstisna
7394 sayılı Kanunun 12 nci maddesi ile 3065 sayılı Kanuna eklenen geçici 42 nci maddede, “20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun
ve         Kanun         Hükmünde    11. Elektrik Motorlu Taşıt Araçlarının Geliştirilmesine Yönelik Verilen Mühendislik Hizmetlerinde İstisna
7394 sayılı Kanunun 12 nci maddesi ile 3065 sayılı Kanuna eklenen geçici 42 nci maddede, “20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların    Proje        Bazında Desteklenmesi ile Bazı Kanun ve Kanun        Hükmünde
Kararnamelerde    Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci      maddesi      kapsamında
teşviklerden      yararlanmasına
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 80 inci maddesi kapsamında teşviklerden yararlanmasına karar verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen ortadan kaldıracak    teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye’de gerçekleştirdikleri Ar-Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükelleflere bu araçların geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik        hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır. Teşvik belgesine konu            yatırımın
tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında    zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip    karar verilen ve bu kapsamda sera etkisi yaratan egzoz gazı salınımını tamamen ortadan kaldıracak        teknolojilerin geliştirilmesi için münhasıran Türkiye’de gerçekleştirdikleri Ar- Ge faaliyetleri sonucunda geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükelleflere bu araçların geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik            hizmetleri 31/12/2023 tarihine kadar katma değer vergisinden müstesnadır. Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması                halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında    zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.
Bu kapsamda yapılan hizmetler nedeniyle yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden
hesaplanan    vergiden    indirilir.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    eden takvim yılının başından    İndirim yoluyla telafi edilemeyen
    itibaren başlar.    vergiler, bu   Kanunun   32   nci
    Bu kapsamda yapılan hizmetler    maddesi hükmü uyarınca istisna
    nedeniyle yüklenilen vergiler,    kapsamında    işlem    yapan
    vergiye tabi işlemler üzerinden    mükellefin talebi üzerine iade
    hesaplanan vergiden indirilir.    edilir.
    İndirim    yoluyla    telafi    Hazine ve Maliye Bakanlığı bu
    edilemeyen    vergiler,    bu    maddenin uygulanmasına ilişkin
    Kanunun    32    nci    maddesi    usul    ve    esasları    belirlemeye
    hükmü    uyarınca    istisna    yetkilidir.”
    kapsamında    işlem    yapan    hükmü yer almaktadır.
    mükellefin talebi üzerine iade    Bu istisna uygulamasına ilişkin
    edilir.    usul    ve    esaslar    aşağıda
    Hazine ve Maliye Bakanlığı bu    belirlenmiştir.
    maddenin    uygulanmasına    11.1. Kapsam
    ilişkin    usul    ve    esasları    İstisna  kapsamına,  6745  sayılı
    belirlemeye yetkilidir.”    Kanunun    80    inci    maddesi
    hükmü yer almaktadır.    kapsamında    teşviklerden
    Bu istisna uygulamasına ilişkin    yararlanmasına    karar    verilen
    usul    ve    esaslar    aşağıda    teknolojilerin geliştirilmesi için Ar-
    belirlenmiştir.    Ge    faaliyetleri    sonucunda
    11.1. Kapsam    geliştirilen elektrik motorlu taşıt
    İstisna kapsamına, 6745 sayılı    araçlarının    geliştirilmesine
    Kanunun    80    inci    maddesi    yönelik    olarak    31/12/2023
    kapsamında    teşviklerden    tarihine    kadar    verilen
    yararlanmasına karar verilen    mühendislik    hizmetleri
    teknolojilerin geliştirilmesi için    girmektedir.
    Ar-Ge faaliyetleri   sonucunda    Söz    konusu    istisnadan,
    geliştirilen elektrik motorlu taşıt    münhasıran    Türkiye’de
    araçlarının    geliştirilmesine    gerçekleştirdikleri    Ar-Ge
    yönelik    olarak    31/12/2023    faaliyetleri    sonucunda
    tarihine    kadar    verilen    geliştirdikleri    elektrik    motorlu
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    mühendislik    hizmetleri girmektedir.
Söz konusu istisnadan, münhasıran        Türkiye’de gerçekleştirdikleri            Ar-Ge faaliyetleri    sonucunda geliştirdikleri elektrik motorlu taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükellefler yararlanır.
Bu çerçevede, elektrik motorlu taşıt araçlarının geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik    hizmetleri belgedeki tutarla sınırlı olarak istisna kapsamındadır. Belgede mühendislik hizmetine isabet eden tutarın açıkça yer almaması halinde tutar Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından ayrıca teyit edilir.
Bu araçların geliştirilmesi ile ilgili diğer hizmetler ile mal teslimlerinde ise bu bölüm kapsamında    istisna uygulanmaz.
11.2. İstisnanın Uygulaması Söz konusu düzenleme tam istisna    mahiyetindedir. İstisnadan yararlanmak isteyen yatırım teşvik belgesi sahibi mükellef, istisna kapsamında
temin    edeceği    mühendislik    taşıt araçlarını Türkiye’de imal eden mükellefler yararlanır.
Bu çerçevede, elektrik motorlu taşıt araçlarının geliştirilmesine yönelik verilen ve yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan mühendislik hizmetleri belgedeki tutarla sınırlı olarak istisna kapsamındadır.    Belgede mühendislik hizmetine isabet eden tutarın açıkça yer almaması halinde tutar Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından ayrıca teyit edilir.
Bu araçların geliştirilmesi ile ilgili diğer hizmetler ile mal teslimlerinde ise bu bölüm kapsamında istisna uygulanmaz.
11.2. İstisnanın Uygulaması
Söz konusu düzenleme tam istisna    mahiyetindedir. İstisnadan  yararlanmak  isteyen yatırım teşvik belgesi sahibi mükellef, istisna kapsamında temin edeceği mühendislik hizmetine ilişkin KDV yönünden bağlı olduğu vergi dairesine başvurur. Bu başvuru vergi dairesi        tarafından değerlendirilerek mühendislik hizmeti alımlarında istisna uygulanacağına ilişkin istisna
belgesi (EK:31) yatırım teşvik
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    hizmetine ilişkin KDV yönünden bağlı olduğu vergi dairesine başvurur. Bu başvuru vergi dairesi        tarafından değerlendirilerek mühendislik hizmeti alımlarında istisna uygulanacağına ilişkin istisna belgesi (EK:31) yatırım teşvik belgesi sahibi mükellefe verilir. Hizmetin    münhasıran yurtdışından temin edilecek olması halinde de istisna belgesinin alınması gerekir. Alıcılar tarafından istisna kapsamında            alınan mühendislik hizmetlerine ilişkin bilgilerin (hizmeti ifa edenin adı soyadı/unvanı, vergi dairesi, vergi kimlik numarası, fatura tarihi ve numarası, hizmet tutarı, yatırım teşvik belgesinin tarihi ve sayısı) hizmetin alındığı vergilendirme dönemini takip eden ay sonuna kadar dilekçeyle ilgili vergi dairesine bildirilmesi gerekir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesi yatırım teşvik belgesi sahibi mükellef tarafından hizmet ifa edenlere ibraz edilerek istisna uygulanması sağlanır. Bu belge hizmet ifa
edenler tarafından 213 sayılı    belgesi sahibi mükellefe verilir. Hizmetin    münhasıran yurtdışından temin edilecek olması halinde de istisna belgesinin alınması gerekir. Alıcılar tarafından istisna kapsamında alınan mühendislik hizmetlerine ilişkin bilgilerin (hizmeti ifa edenin adı soyadı/unvanı, vergi dairesi, vergi kimlik numarası, fatura tarihi ve numarası, hizmet tutarı, yatırım teşvik belgesinin tarihi ve sayısı) hizmetin alındığı vergilendirme dönemini takip eden ay sonuna kadar dilekçeyle ilgili vergi dairesine bildirilmesi gerekir.
Vergi dairesinden alınan istisna belgesi yatırım teşvik belgesi sahibi mükellef tarafından hizmet ifa edenlere ibraz edilerek istisna uygulanması sağlanır. Bu belge hizmet ifa edenler tarafından 213 sayılı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır.
İstisna   uygulanan   mühendislik hizmetleri nedeniyle yüklenilen KDV, hizmet ifa edenler tarafından indirim konusu yapılabilir.  İndirim  yoluyla  telafi
edilemeyen KDV iade edilir.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak saklanır.
İstisna  uygulanan  mühendislik hizmetleri nedeniyle yüklenilen KDV, hizmet ifa edenler tarafından indirim konusu yapılabilir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen KDV iade edilir.
11.3.    Yatırım Teşvik Belgesine Konu    Yatırımın
Tamamlanmaması
3065 sayılı Kanunun geçici 42 nci maddesine göre, yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Zamanında alınmayan vergiler ile vergi cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.
11.4.    İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan mühendislik        hizmetleri, hizmetin yapıldığı döneme ait KDV    beyannamesinin "İstisnalar-Diğer    İade    Hakkı
Doğuran İşlemler" kulakçığının,    11.3.    Yatırım Teşvik Belgesine Konu    Yatırımın
Tamamlanmaması
3065 sayılı Kanunun geçici 42 nci maddesine göre, yatırımın tamamlanmaması    halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.
Zamanında alınmayan vergiler ile    vergi    cezalarında zamanaşımı, verginin tarhını veya cezanın kesilmesini gerektiren durumun meydana geldiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren başlar.
11.4.    İstisnanın Beyanı
Bu istisna kapsamında yapılan mühendislik hizmetleri, hizmetin yapıldığı döneme ait KDV beyannamesinin         "İstisnalar- Diğer     İade     Hakkı    Doğuran İşlemler"     kulakçığının,     "Tam İstisna       Kapsamına       Giren İşlemler"   tablosunda   340   kod numaralı “Elektrik Motorlu Taşıt Araçlarının Geliştirilmesine Yönelik Verilen Mühendislik Hizmetleri” satırı aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet
Tutarı" sütununa istisnaya konu
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    "Tam İstisna Kapsamına Giren İşlemler"  tablosunda  340  kod numaralı “Elektrik Motorlu Taşıt Araçlarının Geliştirilmesine Yönelik Verilen Mühendislik Hizmetleri” satırı aracılığıyla beyan edilir.
Bu satırın "Teslim ve Hizmet Tutarı" sütununa istisnaya konu hizmetlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV" sütununa bu hizmetlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı yazılır.     İade     talep     etmek istemeyen    mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
Öte yandan, istisna kapsamındaki mühendislik hizmetinin yurt dışından temin edilmesi halinde sorumlu sıfatıyla    beyanda bulunulmayacağı tabiidir.
11.5. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler aranır:
-    Standart iade talep dilekçesi
-    İstisnanın    beyan    edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi    hizmetlerin KDV hariç tutarı, "Yüklenilen KDV" sütununa bu hizmetlere ilişkin alım ve giderlere ait belgelerde gösterilen toplam KDV tutarı yazılır.      İade      talep      etmek istemeyen    mükellefler, "Yüklenilen KDV" sütununa “0” yazmalıdır.
Öte    yandan,            istisna kapsamındaki    mühendislik hizmetinin yurt dışından temin edilmesi halinde sorumlu sıfatıyla            beyanda bulunulmayacağı tabiidir.
11.5. İade
Bu istisnadan kaynaklanan iade taleplerinde aşağıdaki belgeler aranır:
-    Standart iade talep dilekçesi
-    İstisnanın     beyan     edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi
-    İade  hakkı  doğuran  işleme  ait yüklenilen KDV listesi
-    İadesi    talep    edilen    KDV hesaplama tablosu
-    Satış faturaları listesi
-    Yatırım teşvik belgesinin örneği
-    İstisna belgesinin örneği.
11.5.1. Mahsuben İade Mükelleflerin        bu    işlemlerden kaynaklanan    mahsuben    iade
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    -    İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
-    İadesi    talep    edilen    KDV hesaplama tablosu
-    Satış faturaları listesi
-    Yatırım    teşvik    belgesinin örneği
-    İstisna belgesinin örneği.
11.5.1.    Mahsuben İade Mükelleflerin    bu    işlemlerden kaynaklanan mahsuben iade talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
11.5.2.    Nakden İade Mükelleflerin    bu    işlemlerden kaynaklanan ve 10.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine   getirilir.   İade   talebinin
10.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM
raporu sonucuna göre çözülür.    talepleri yukarıdaki belgelerin ibraz edilmiş olması halinde miktarına bakılmaksızın vergi inceleme raporu, YMM raporu ve teminat aranmadan yerine getirilir.
11.5.2. Nakden İade Mükelleflerin    bu    işlemlerden kaynaklanan ve 10.000 TL’yi aşmayan nakden iade talepleri vergi    inceleme        raporu,    YMM raporu ve teminat aranmadan yerine        getirilir.        İade    talebinin
10.000 TL’yi aşması halinde aşan kısmın iadesi, vergi inceleme raporu veya YMM raporuna göre yerine getirilir. Teminat verilmesi halinde mükellefin iade talebi yerine getirilir ve teminat, vergi inceleme raporu veya YMM raporu sonucuna göre çözülür.
11.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan  yararlanmak  isteyen mükelleflerin istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini    mühendislik    hizmeti ifasında bulunanlara vermeleri gerekmektedir.    Bu        belge olmadan        istisna    uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden hizmeti
ifa    edenler    ile    birlikte    alıcı
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    11.6. Müteselsil Sorumluluk İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin istisna belgesinin imza ve kaşe tatbik edilmiş bir suretini    mühendislik    hizmeti ifasında bulunanlara vermeleri gerekmektedir.        Bu        belge olmadan istisna uygulanması halinde, ziyaa uğratılan vergi, ceza, zam ve faizlerden hizmeti ifa    edenler        ile    birlikte        alıcı mükellef        de    müteselsilen sorumludur.
Kendisine        mühendislik hizmetinin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge verilen mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın                istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde            belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna    kapsamında mühendislik hizmeti ifa edilen alıcıdan aranır. Mühendislik hizmetini ifa edenlerin iade talebi ise yukarıda açıklanan
şekilde değerlendirilir.    mükellef de müteselsilen sorumludur.
Kendisine    mühendislik hizmetinin istisna kapsamına girdiğini gösteren belge verilen mükelleflerce, başka bir şart aramaksızın istisna kapsamında işlem yapılır. Daha sonra işlemin, istisna için ilgili düzenlemelerde belirtilen şartları baştan taşımadığı ya da şartların daha sonra ihlal edildiğinin tespiti halinde, ziyaa uğratılan vergi ile buna bağlı ceza, faiz ve zamlar, kendisine istisna kapsamında mühendislik hizmeti ifa edilen alıcıdan aranır. Mühendislik hizmetini ifa edenlerin iade talebi ise yukarıda açıklanan şekilde değerlendirilir.
 

DÜZENLEMENİN ÖNCEKİ HALİ    DEĞİŞİKLİK DÜZENLEMESİ    DÜZENLEMENİN SON HALİ
    Yürürlük : 15/4/2022 tarihinden geçerli    olmak    üzere    yayımı
tarihinde    
    MADDE 6- Aynı Tebliğe ekte yer alan (EK: 30) eklenmiştir.
Yürürlük : 1/5/2022 tarihinden geçerli    olmak    üzere    yayımı
tarihinde    
    MADDE 7- Aynı Tebliğe ekte yer alan (EK: 31) eklenmiştir.
Yürürlük : 15/4/2022 tarihinden
geçerli    olmak    üzere    yayımı tarihinde    

Tebliğin;
a)    1 inci, 3 üncü, 4 üncü ve 6 ncı maddeleri 1/5/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b)    5 inci ve 7 nci maddeleri 15/04/2022 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
c)    Diğer maddeleri yayımı tarihinde, yürürlüğe girmiştir.

Saygılarımızla…
 

X